Ford-nytt og grønne skilt

Ford-nytt og grønne skilt

Både modellen Galaxy og S-Max har fått en oppfrisking, utvendig, innvendig og i drivlinjen, og begge blir å få som varebil klasse 2 på grønne skilt. Det er en god nyhet for alle som syns de sitter for trangt foran skilleveggen i flere andre, kortere modeller.

Særlig modellen Galaxy tilfredsstiller kravet til lasteflatelengde og klarer samtidig en meget akseptabel plassering av skilleveggen.

A&T har vært i Spania på introduksjonskjøring, og selv om vi må innrømme at S-Max er et hakk bedre å kjøre, er Galaxy vår favoritt. Vi merket at S-Max er roligere på ujevn veioverflate, som det fins en god del av både i Spania og Norge. Men forskjellen er så liten at den ikke forandrer vår personlige preferanse for Galaxy. Når det gjelder styrestabilitet, er begge på samme nivå, og det er høyt.

Motornytt

EcoBoost heter den nye 2-litersserien bensinmotorer som har direkte, høytrykks bensininnsprøytning, variabel turbolading og variabel ventilstyring med ventilåpningstider hvor innsugsventiler er uavhengig av eksosventilene. Resultatet av denne trippel-teknologien er en forbrenningsprosess med større effektivitet over hele motorens turtallsområde.

Vi vil se etterhvert at motorene blir omtalt som EcoBoost SCTi (sequential charge turbo injection). Drivstoff- og CO 2-reduksjonen kan være opptil 20% sammenlignet med konvensjonelle bensinmotorer. En effekt på 200 hk er problemløs for denne motoren, og som man lett forstår, teknologien muliggjør det som gjerne kalles "downsizing".

Forbedret dieselmotor

Duratorque-dieselen på2 literer vesentlig forbedret blant annet for å tilfredsstille Euro 5-kravene. Den foreligger i tre effektversjoner, 115 hk, 140 hk og 163 hk. Nytt common rail-system med 8-hulls dyser/injektorer leverer et maks.trykk på 2000 bar. Litt overraskende har Ford gått vekk fra piezo-injektorer for denne motoren og tilbake til solenoid-/magnet-styring av innsprøytningsdosene. Fordelen med piezo-krystallen er hurtigheten, men det er muligens gjort fremskritt på magnetventilen, eller at den har vist seg å være rask nok og mer pålitelig. Økningen av innsprøytningstrykket fra 1800 bar til 2000 har ført til forandring av forbrenningskamrene. Og den elektroniske motorstyrings-enheten er skiftet ut men en ny, grunnet et ønske om større fleksibilitet for pilot-innsprøytningen som er den første mikrodosen av flere i løpet av forbrenningsprosessen. Ellers er turboladeren ny og skal ifølge Ford gi raskere respons.

Alt i alt har forbedringene ført til en mer fullstendig forbrenning som helt lovmessig gir mer kraft og renere avgass hvis forbrenningstemperaturen holdes langt nok nede for å unngå overskridelse av NOx-verdiene. Et effektivt kjølesystem, flertrinns innsprøytning og et nytt EGR-system sørger for det.  163-hesteren, som et godt eksempel, har redusert både NOx- og CO 2-utslippet, men genererer et maks. dreiemoment på 340 Nm ved 2000 o/min.

"PowerShift"

Den stadig mer utbredte automatiske girkassetypen som Ford har døpt PowerShift, har vært tilstede hos Ford siden 2008 i modellene Focus og C-Max. Vi har tidligere "forklart" den ved å si at den er bygget som to girkasser i én med to clutcher. Ford omtaler den da også som "six-speed double clutch transmission". En fordel med denne typen er at den skifter gir uten krafttap og uten at motoren må bremses ned av girkassen under girskiftet slik tilfellet har vært i en konvensjonell fullautomat. Det kommer av at når ett gir ligger inne, ligger neste gir klart. Hvis den ene clutchen åpner samtidig med at den andre lukker, oppstår ikke krafttap. Men girskiftet er i virkeligheten litt mer komplisert enn som så, for det må unngås at det blir et rykk i drivverk og karosseri. Girskiftet styres elektronisk, og prosessen omfatter begge clutchene og motoren.

Både Galaxy og S-Max med effekt på 140 hk og 163 hk kan nå leveres etter kundevalg med Fords 6-trinns PowerShift. A&T har prøvd Galaxy med 163 hk og PowerShift. Det var en opplevelse man burde ha hver dag. Da kunne man hver dag glede seg til neste dag.

Forsiden nå