For første gang ble nye Ford Ranger vist på en nyttekjøretøyutstilling i Europa. Bilen blir introdusert mot slutten av året, men kommer neppe på veien før i 2012.
For første gang ble nye Ford Ranger vist på en nyttekjøretøyutstilling i Europa. Bilen blir introdusert mot slutten av året, men kommer neppe på veien før i 2012.

Ford presenterte 2012-modellene

The Commercial Vehicle show (CV Show) i Birmingham var tilbake for fullt etter finansuroen i 2009 og 2010. Som under de seneste nyttekjøretøyutstillingene var det elementer fra miljø-kappløpet som var gjennomgangstema under utstillingen.

Selv om miljøvennlige motorer og elektriske kjøretøy var i fokus, fant vi også andre interessante smakebiter, som vi håper er av interesse også for norske lesere.

Ford på hjemmebane

Ford har lange tradisjoner for å lansere nye produkter under CV Showet i Birmingham, og årets utgave var intet unntak.

For første gang under en nyttekjøretøyutstilling i Europa ble nye Ford Ranger vist. Bilen vil få Europalansering i slutten av året, og det er lite trolig at vi får de den på norske veier før i 2012. Bilene for Europa vil produseres i Sør-Afrika, men ettersom det er en verdensbil som vil bli tilgjengelig i over 180 land, blir den også produsert i Thailand og Argentina.

A&T hadde en presentasjon av bilen i nr. 10-2010, så når det gjelder spesifikasjoner, nøyer vi oss denne gang med å presentere hengerkapasiteten som på noen modeller blir på hele 3350 kg, og lastekapasiteten på planet blir inntil 1333 kg.

Ny global motorserie

For å tilfredsstille Euro 5-kravene som trer i kraft i januar 2012, har Ford jobbet frem en ny global 2,2-liters Duraforq TDCi motor-serie. Motorene har fra 100 til 155 hester med moment fra 310-385 Nm. Det blir standard med 6-trinns girkasser som bidrar til å redusere både støy og drivstofforbruket.

Ford har i tillegg til å jobbe med utslippene også redusert støynivået fra motorene ved å redesigne toppdeksel-beskyttelsen og spesialdesigne luftinntakene.

Et annet kostnadsbesparende aspekt er at Ford øker serviceintervallene på Transit til 2 år/50.000 km, og ifølge pressemeldingen betyr det mellom 25 og 40% reduserte servicekostnader avhengig av modell og marked.

De nye modellene får også en tilleggsutstyrsopsjon som er en miljøpakke som inneholder Start-Stopp og fartssperre som aktiveres automatisk ved oppstart, men kan skrus av etter behov.

Den siste lanseringen i Birmingham var to nye ECOnetic-modeller hvor den mest miljøvennlige FT280 bare har et CO2-utslipp på 173 g/km.

AdBlue fra Yara

At Yara leverer AdBlue, er ingen stor nyhet, men under messen i England viste de frem nye lagringstanker for flåteeiere. Tankene går under navnet BlueBox og skal være en overkommelig investering, som det heter i pressemeldingen.

Tankene leveres med en 1000W pumpe og rommer 4000 liter. Kunden kan velge mellom Basic og Premium-versjon, og slangen er fra 5 til 8 meter. For å sikre at innholdet ikke fryser er tanken utstyrt med varmeelement.

Hankook - mindre rullemotstand

I forbindelse med fjorårets IAA introduserte Hankook sin nye e-cube dekkserie. Dette er dekk som skal ha mindre rullemotstand og kunne rulle flere kilometer enn tidligere Hankook-serier. Under CV-showet hadde disse dekkene UK-lansering. Dekkserien består av styredekket AL10 e-cube, drivakseldekket DL10 e-cube og hengerdekket TL10 e-cube.

Dekkene er produsert ved hjelp av en spesiell blandeprosess mellom gummi og karbon som gjør at disse molekylene fordeler seg bedre i dekkene. Dette sammen med lengre blandetid ved lavere temperatur, noe som tilslutt resulterer i at de ferdige dekkene genererer mindre varme. Mønsterdesignet som er skreddersydd til de enkelte akseltypene, skal også hjelpe til med å redusere drivstofforbruket.

Den siste forbedringen i disse dekkene er en patentert teknologi som gir bedre stabilitet og genererer mindre bevegelse i selve dekket ved at trykket blir bedre fordelt internt i dekket.

En annen nyhet er tilhengerdekket TH22 som lanseres nå i 2. kvartal 2011. Dette er et dekk som bygger på mye av teknologien i e-cube dekkene. Dekket skal være mer slitesterkt og få bedret rulleevne. TH22 har fått en forbedret oppbygging, nytt mønster og bredere skuldre.

Prime Design

Et annet bekjentskap fra IAA var Koen Bessemans i Prime Design som kunne fortelle at nå var lastestativet til Pick-uper ferdigutviklet og klart til levering. Under vårt møte på IAA snakket han nemlig varmt om dette lastestativet og sa vi måtte ta en kikk på prototypen som var montert på en Amarok, men vi må innrømme at vi aldri fant den.

Lastestativet er 100% fleksibelt, slik at det enkelt kan flyttes mellom forskjellige Pick-up'er og justeres slik at det passer til det enkelte bilmerket.

Italiensk krankjempe

Cormach er en italiensk produsent av lastebilkraner som ikke er særlig godt kjent i Norge. Det kan det bli en endring på, for eksportsjef Giulio de Luca opplyser at selskapet er på jakt etter en norsk importør.

Det er snakk om et omfattende kranprogram, som strekker seg fra den lille 4000 E med en kapasitet på 4 tonnmeter opp til kjempen 230000A E på hele 230 tonnmeter. I tillegg kommer spesialutførelser, som eksempelvis kraner med ekstra stor rekkevidde, helt opp til 54 meter. Da er man særlig inne på løsninger som er konstruert for å løfte over bygninger eller inn gjennom åpninger i bygninger.

Den italienske fabrikken har produsert lastebilkraner i nærmere 50 år og tilbyr tre års garanti på produktene. De mindre kranene har 360 graders sving, mens de større har kontinuerlig rotasjon som standard. De fleste kranmodellene kan leveres med marinespesifikasjoner.

Forsiden nå