Ford Ranger Raptor klar

MAROKKO: For alle som liker pickup assosieres Raptor med den råeste utgaven av verdens mestselgende pickup, Ford F-serie. Nå kommer også Ranger med en Raptor-utgave.

(Se bildekarusell nederst i saken)

Når det gjelder fremkommelighet og offroadegenskaper har ikke Ford spart på noe under utviklingen av Ford Ranger Raptor. Sporbredden er økt med 168 mm for å få mer stabilitet og bakkeklaringen er økt med 51 mm. Dette øker angrepsvinkelen til 32° (+3°) og avkjøringsvinkelen til 24° (+3°).

Videre har bilen fått Fox støtdempere med posisjonssensor og lengre fjæringsvei, for å gi kraftigere demping under ekstreme forhold, og mindre effekt på mer normale veier for å få en mer komfortabel kjøring på landevei. På bakakselen er det kommet en helt ny Watts link fjæring med spiralfjærer. Denne spesielle fjæringsopphengingen sørger for at bakakselen alltid holder seg sentrert uansett hvor røffe forhold bilen er i.

«Jerngrep»

Under motoren er det montert en 2,3 mm tykk stål-skliplate for å beskytte vitale komponenter, og for å stoppe herligheten er det montert bremser med større skiver rund baut. I samarbeid med BF Goodrich har de utviklet et eget 285/70 R17 dekk for bilen. Dekket har kraftigere sidevegger og et offroad-mønster som det hevdes har “jerngrep” under våte, gjørmete, sand og snøforhold. Dekket er merket med både M+S og three-peak mountain snowflake og fungerte i hvertfall meget godt i sanden og på steinene vi kjørte på i Marokko.

Under panseret sitter en ny 2,0-liters Bi-turbo EcoBlue motore med 213 hk. Denne er koblet sammen med den samme 10-trinns automatgirkassen som sitter i F-150 og høy og lavserie 4x4 med sperre.

Elektronikken

For å assistere føreren under de ulike kjøreforholdene er det nå hele seks ulike terrengmoduser å velge mellom. Disse har føreren tilgjengelig kun med et par knappetrykk på rattet og kan raskt byttes på unde vekslende kjøreforhold.

Raptor er uten tvil den råeste kjøreopplevelsen vi har hatt med en standard fabrikksbygd pickup. På landeveien er bilen komfortabel og byr på en god kjøreopplevelse og mer behagelig fjæring enn andre Ranger modeller.

Rå kjøreopplevelse

Med en gang vi kjører ut av veinettet og entrer krøtterstiene på vei ned til sanddynene skjønner vi at her er det noe spesielt. Stien er knapt gangbar med store stener og utfordrende terreng som bilen forserer uten å mukke.

I sanddynene og på sandete veier sitter bilen som støpt og vi må nærmest holde oss selv i tøylene for å ikke bli overivrige slik at vi overskrider våre egne førerferdigheter.

Tilvalgslisten til Raptor er av det kortere slaget med låsbare hjulmuttere, metallic lakk og motorvarmer. Veiledende pris inkludert innskudd i statskassen er 676.000,-

I sommer kommer de første eksemplarene av nye Ranger Raptor til Norge. (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Ford Ranger Raptor er bygd for å tåle en støyt. (Foto: Stuart G W Price)
Ford Ranger Raptor er bygd for å tåle en støyt. (Foto: Stuart G W Price)
Ford Ranger Raptor er bygd for å tåle en støyt. (Foto: Stuart G W Price)
Ford Ranger Raptor er bygd for å tåle en støyt. (Foto: Stuart G W Price)
Ford Ranger Raptor er bygd for å tåle en støyt. (Foto: Stuart G W Price)
Ford Ranger Raptor er bygd for å tåle en støyt. (Foto: Stuart G W Price)
Raptor møter Raptor (Foto: Ford)
Endeløst ørkenlandskap (Foto: Stuart G W Price)
Her er det under fem minutter siden bilen før passerte. Ikke lett å lage permanente veier under slike forhold. (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Praktisk og solid stigtrinn. (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Ny grill som minner mye om grillen den vi finner hos originalen, F150-Raptor. (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Tykk og solid skliplate som tåler en smell uten at vitale komponenter skades. (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Med tauekrok i hvert hjørne skulle det være mulig både å gi og få hjelp dersom forholdene blir ekstremt dårlige. (Foto: Ford)
Nye hovedlys med en ny signatur. (Foto: Ford)
Helt nytt og forbedret hjuloppheng. (Foto: Stuart G W Price)
30% lengre fjæringsvei i FOX-demperne. (Foto: Ford)
Tilpassede detaljer i interiøret. (Foto: Ford)
Velg mellom seks ulike kjøreprogrammer avhengig av underlag. (Foto: Ford)
(Foto:  Torbjørn Eriksen)
Fremdeles er dyr, benyttet som arbeids og fremkomstmiddel, et vanlig syn i Marokko. (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Du vet aldri hva som kommer bak neste sving når du kjører i Marokko. (Foto:  Torbjørn Eriksen )
Et vanlig syn (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Ekte eselkrefter (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Gode beitemarker i grøftekanten (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Gjenbruk av plastsøppel blir til en primitiv hytte på stranden. Dessverre var det enorme mengder med plast å finne i Marokkos-sand. (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Anders Grøndal er mest kjent for full fart på fire hjul, men i Marokko ble det testet å "kjøre" på fire ben. (Bilde: Stuart G W Price, www.S-P.tv)

Forsiden nå