Det var under et storslått arrangement i Amsterdam Ford slapp Kinderegget, med tre nye varebiler som skal lanseres i løpet av de neste to-årene. Courier reintroduseres i Europa, bilen forventes lansert i løpet av 2014.
Det var under et storslått arrangement i Amsterdam Ford slapp Kinderegget, med tre nye varebiler som skal lanseres i løpet av de neste to-årene. Courier reintroduseres i Europa, bilen forventes lansert i løpet av 2014.

Fords Kinderegg-slipp

AMSTERDAM (AT.no): Selvsagt var det ikke sjokolade, men hele tre nye varebiler Ford presenterte for 2500 tilreisende i Amsterdam.

LES OGSÅ:

Den nye Transit-serien kompletteres med en 2-tonner og ny Connect, og i tillegg re-introduseres Courier på det europeiske markedet.

Ford Transit skal dekke det tyngste varebilsegmentet for Ford. Bilen er en verdensbil og skal lanseres i alle markeder inkludert Nord-Amerika. Bilen forventes å være klar for lansering høsten 2013.
Ford Transit skal dekke det tyngste varebilsegmentet for Ford. Bilen er en verdensbil og skal lanseres i alle markeder inkludert Nord-Amerika. Bilen forventes å være klar for lansering høsten 2013.

De to førstnevnte er globale modeller og spesielt to-tonneren bærer preg av også å skulle tilfredsstille det nord-amerikanske markedet, hvor den skal erstatte den populære E-serien.

Fra 2,5-4,7 tonn

I Europa vil trolig ikke de letteste versjonene bli tilgjengelige, ettersom det blir en overlapp med den nylig introduserte Custom-modellen (se prøvekjøring s. 70). I kassevogn-utgave blir det tre høyder, hvor den laveste er utelukkende tiltenkt det nord-amerikanske markedet. Kassevognen kommer med tre aksellengder samt med for-, bak- eller fire-hjulsdrift.

Motorkraften kommer fra den kjente 2,2-liters Duratorq TDCI-dieselen med 6-trinns manuell girkasse. I USA vil også bilen bli levert med en 3,5 liters ecoboost-bensinmotor kombinert med en 6-trinns automatgirkasse.

- Dersom etterspørselen er stor nok, er det heller ikke utenkelig å introdusere automatkassen også i det europeiske markedet, fikk vi opplyst i Amsterdam.

I likhet med dagens Transit-familie kommer nye Transit i varebil-, buss-, kombi- og chassis-versjoner. Som chassis blir det fem ulike akselavstander og utgaver med kraftigere fjæring samt dobbelkabin.

Ford Transit Connect kommer i to versjoner med 2,9 og 3,6 m3 lasterom. I likhet med storebror Transit skal bilen lanseres i mer enn 60 markeder, også i Nord-Amerika.
Ford Transit Connect kommer i to versjoner med 2,9 og 3,6 m3 lasterom. I likhet med storebror Transit skal bilen lanseres i mer enn 60 markeder, også i Nord-Amerika.

I forhold til dagens biler har volumet i lasterommet økt med ca. 10%, som en følge av bedre løsninger i lasterommet. Det er selvsagt også fokusert på sikkerhet og førervennlighet, og de fleste tekniske løsningene som finnes i Custom, vil også bli å finne i denne utgaven.

Transit Connect

Etter introduksjonen av Connect i 2002 har bilen kun hatt en mindre facelift i 2010, det er derfor ingen overraskelse at  denne «nye» bilen blir introdusert.

Selvsagt er det begrenset hva som er sluppet rundt bilen, men den vil komme med forhjulsdrift, kort og lang akselavstand. En av overraskelsene er at bilen også vil få den nye tresylindrede 1,0 liters EcoBoost-motoren i tillegg til en 1,6 liters EcoBoost motor, sistnevnte kommer også med en 6-trinns automatgirkasse. Selvsagt finner vi også dieselversjoner basert på 1,6 liters TDCi-motoren.

Overraskelsen

Den største overraskelsen er at det velkjente Ford-navnet Courier igjen blir å finne i Europa. Som kjent var Courier en av de første «pizza-racerne» på markedet og ble produsert mellom 1991 og 2002 basert på Fiesta. Også den «nye» Courier blir basert på Fiesta-plattformen. Foreløpig er det ikke så mange detaljer vi kjenner rundt bilen, men ifølge Per Netland i Ford Motor Norge er det et håp om at statskassen får plass, slik at bilen også blir å se på norske veier.

Forsiden nå