Helt nytt design på Transit/Torneo - en bil som er gjort om fra topp til tå.
Helt nytt design på Transit/Torneo - en bil som er gjort om fra topp til tå.

Fords store varebilår

En helt ny Ford Transit i ett-tonnsklassen lanseres i Birmingham i april. Under IAA i september kommer flere varebilnyheter, men før alt dette lanseres Torneo-utgaven av Transit i Geneve-utstillingen i mars.

Designet på den nye ett-tonns varebilen får en tydelig Ford Kinnetic-profil, med strømlinjeformede og klare linjer. Fronten preges av en kraftig grill.

Bildene A&T har fått tilgang til er av Torneo'en. Varebilutgaven er nok relativt lik i utformingen, selv om enkelte detaljer vil skille Torneo fra Transit.

Foreløpig er det sparsomt med opplysninger om varebilutgaven. Drivlinjen er i utgangspunktet den samme som ble introdusert sist høst, men med noen oppgraderinger. Blant annet kommer Start/Stopp-funksjonen som standard på bilen. Fords mål er å ha best drivstofføkonomi i klassen. 2,2-litersmotorene kommer i tre versjoner med henholdsvis 100, 125 og 155 hk. Girkassen er manuell med seks trinn for forhjulsdrevne biler.

Under den første lanseringen kommer Transit i to lengder, kort og lang.

Senere i år lanserer Ford større utgaver av Transit. Dette er modeller som kan ta mer last, og bilene skal selges globalt. Sammen med disse modellene lanserer Ford også bakhjulsdrevne utgaver.

Torneo

Torneo-utgaven vil være velutstyrte, og det er ikke utenkelig at mange av «godbitene» også ender opp i varebilutgaven:

ECOnetic Technologies, Start/Stop og Smart lading.

SYNC, stemmestyrt system for aktivering av mobiltelefoner og musikkspillere.

Nødassistent, jobber sammen med SYNC, tilkaller hjelp og oppgir bilens posisjon i en nødsituasjon.

Et avansert sikkerhetssystem med airbag for fører, passasjer foran og på sidene.

«Ryggekamera» integrert i sidespeilene.

Fører-varsling et avansert system som fanger opp vinglete kjøring og dersom føreren blir trøtt.

 

  

 

Forsiden nå