Utvendig er det ikke de helt store forandringene hos Daily. Kun noen mindre justeringer i fronten.
Utvendig er det ikke de helt store forandringene hos Daily. Kun noen mindre justeringer i fronten.

Fører- og miljø- og sikkerhetsforbedringer

Iveco benyttet anledningen under Euro 5-introduksjonen til også å presentere flere Daily-nyheter.

Umiddelbart merker vi at støynivået er vesentlig forbedret sammenlignet med tidligere Daily-modeller. Erfaringene hos flere av konkurrentene er at Euro 5-motorene utvikler mindre støy enn tidligere motorer. Dette er sannsynligvis også resultatet hos Iveco, i tillegg har bilene fått bedret støyisolering.

En annen forbedring som mange har ventet på, er rattjustering, nå kan rattet justeres 45 mm i høyden. Setene skal også ha blitt forbedret, med flere justeringsmuligheter. Alle testbilene vi kjørte under introduksjonen var utstyrt med det nye luftfjærede Isri-setet som vi fant oss utmerket til rette i. Dette setet står på listen over tilleggsutstyr, og kan være en investering i godt arbeidsmiljø.

De nye motorene

Vi kjørte den nye 205-hesters motoren med hele 470 Nm dreiemoment på landeveien rundt Torino. Bilene var lastet til ca. 80 % totalvekt, noe som ikke var merkbart der bilen nærmest fløy opp bakkene. Vi kunne faktisk slippe bilen ned i 1100 omdreininger i 5. gir oppover og fremdeles holdt den hastigheten oppover bakkene. For å klare det høye dreiemomentet har Iveco vært nødt til å utvikle en forsterket girkasse sammen med denne motoren. Det er en 6-trinns manuell kasse som er eneste alternativet i kombinasjon med denne motoren.

Den andre nye motoren som ble presentert, er en 2,3-liters motor på 146 hester og et dreiemoment på 350 Nm. Dessverre var ingen av testbilene utstyrt med denne motoren. I stedet kjørte vi en 3,0-liters utgave med de samme dataene. Dette er også en sprek motor med masse moment i de lavere turtallsområdene.

Den siste av motorene vi stiftet bekjentskap med var den minste 2,3-litersmotoren som yter 106 hk og har 270 Nm dreiemoment. Denne bilen var lastet til en totalvekt på ca. 3200 kg, noe som nok er i overkant dersom det itransportdistansen som skal tilbakelegges er mye klatring.

Sikkerhetssystemer

Daily er også blitt utstyrt med siste generasjon ESP-system (ESP9) hvor funksjoner som tilhengerstabilisering (TSM), forsterket bremseefekt på bakakselen ved nødbremsing (HRB), (HFC) Hydraulisk kompansering av bremseeffekttap og (RMI&ROM) kontrollerer kjøretøyets rullekraft i unnamanøvreringssituasjoner.

På utstyrslisten finner vi blant annet 4-airbagger, tåkelys med sving-funksjon, ryggekamera og parkeringsssensorer. Hvilke funksjoner som vil være standard i Norge har vi ennå ikke oversikt over.

Forsiden nå