FØRSTE: Den første autonome anleggsvalsen i Europa skal nå brukes på nye E39 utenfor Mandal.
FØRSTE: Den første autonome anleggsvalsen i Europa skal nå brukes på nye E39 utenfor Mandal. (Foto: Espen Braata)

Første av sitt slag

MANDAL (AT.no): AF Gruppen tar som første entreprenør i Europa i bruk en autonom anleggsvals på E39-prosjektet Kristiansand vest - Mandal øst for Nye Veier.

Det er Wirtgen Group som har levert den 25 tonn store anleggsvalsen som nå skal kjøre uten sjåfør.

Norske Semcon har, med Sintef som forskningspartner, utviklet softwaren som gjør valsen autonom. Sintef har blant annet bidratt med sin erfaring på sensorteknologi i prosjektet.

Det er ¾ år siden den første kontakten mellom AF Gruppen og Wirtgen Group når det gjelder denne valsen.

SKJERM: Ruten valsen skal kjøre og operasjonen av valsen skjer via en datamaskin. Foto: Espen Braata

Selve valsen er en standardutgave av anleggsvalsen H25i. Den har en operasjonsvekt på 25 tonn, og har en arbeidsbredde på 2,14 meter. Denne modellen er den største av anleggsvalsene til Hamm.

Hatt fjernstyrt

SENSOR: Sensorer både foran og bak på maskinen sørger for sikkerheten. Foto: Espen Braata

- Dette er den aller første valsen som er autonom, men Hamm har tidligere levert samme maskin med fjernstyring. Det er mye av den samme teknologien i valsen som nå brukes for å den autonom, sier daglig leder Rune Gulli i Wirtgen Group Norge.

Den samme teknologien som Semcon har utviklet for denne valsen, kan også brukes på flere av de mindre valsene til Hamm. Og den bruker samme grunnteknologi som Semcon har levert på de selvkjørende brøytebilene som blant annet ble testet på Gardermoen sist vinter.

AF Gruppen har fra før en håndfull tilsvarende valser som den de nå tar i bruk på E39 utenfor Mandal. I første gang er det på store og repeterende områder de ønsker å ta i bruk den nye teknologien.

Byggherre Nye Veier er også opptatt av å gjøre innovasjoner og ta i bruk ny teknologi på sine prosjekter.

Mindre belastning

Bakgrunnen for ønsket om å gjøre slike valser autonome, er blant annet at det er utfordrende å operere maskinene. Kombinasjonen av store vibrasjoner og mye støy, gjør det krevende for førerne over lengre tid.

Målet på sikt, er at en person kan sitte på et kontrollrom og operere flere maskiner samtidig. Det vil være kostnadseffektivt og være med på å bedre produktiviteten.

I idébunken, har Hamm flere løsninger på hvordan autonome valser vil se ut i årene som kommer. Et av idéutkastene, er en autonom vals uten hytte. Men inntil videre blir det med førerhus på kjøpet hvis du vil ha en autonom anleggsvals fra Hamm.

Forsiden nå