Den første serieproduserte Doosan DA30-dumper kvitter seg med sitt første lass.
Den første serieproduserte Doosan DA30-dumper kvitter seg med sitt første lass.

Første Doosan DA30-dumper i drift

Rosendal Maskin har levert den første serieproduserte Doosan-dumperen DA30. Den nye 30-tonneren er i full sving med massetransport på et tomtefelt i Østfold.

Det er Steinar Levernes AS i Rakkestad som har "sikret" seg den første DA30-dumperen. På Prestegardsskogen i Rakkestad, er Rakkestad-firmaet i gang med opparbeidelsen av et nytt boligfelt med hundre tomter.

To modeller

Moxy lanserte dumperen MT31 for 10 år siden. Da Doosan kjøpte dumperprodusenten i Elnesvågen i 2008, ble 28-tonneren omdøpt til Doosan Moxy MT31. Samtidig ble Moxy-gulfargen erstattet med Doosans oransje. 

Nå er Moxy-navnet på dumperne fjernet for godt, og dumperserien er redusert til to modeller, DA30 og DA40 (40 tonn kapasitet). Under Moxy-tiden var det fire modeller: MT26, MT31, MT36 og MT41.

Økt lastekapasitet

Nye DA30 "renner over" av nyheter. Mens pensjonerte Doosan Moxy MT31 kan ha maks. 28 tonn i dumperkassa, er lastekapasiteten i DA30 økt til 30 tonn. Scania-motoren DC9 har flere hestekrefter, 375 mot 347 hk i MT31. SCR og AdBlue-tilsetning sørger for utslipp i henhold til Steg IIIB. Drivstofforbruket skal også være redusert med 12%.

Ny ZF-transmisjon

ZF-transmisjonen 8EP370 med åtte gir (fire bakover) og utviklet for dumpere, er svært stillegående idet innvendig hastighet på lameller/drev er 6000-10.000 o/min. Det er halvparten av hastigheten på ZF-transmisjonen i forgjengeren, som opprinnelig var en oppgradert hjullastertransmisjon. Den nye ZF-transmisjonen bidrar sterkt til det lave støynivået i førerhytta, målt til 69 dB(A). Det skal visstnok være det laveste for dumperklassen. Mykere girskift reduserer også vibrasjonsnivået.

Automatisk utkobling av diff-sperre på foraksel skjer ved18 km/hog ved11 km/hbak. Topphastigheten på nye DA30 er58 km/h. Pensjonerte MT31 klarer50 km/h. Nye DA30 er godkjent for tomkjøring på vei (hvite skilt), da med maks. lovlig hastighet på30 km/h.

Permanent 6-hjulsdrift og Moxys velkjente, pendlende tandemboggi sørger fortsatt for fremragende terrengegenskaper, ifølge produsenten.

Rommelig førerhytte

DA30 har ny og rommelig førerhytte. Sikten er sterkt forbedret med et "stupende" motorpanser og store glassflater. Sikten bakover ivaretas av ryggekameraet. Automatisk klimaanlegg sørger for optimal "hyttetemperatur", og på den store LCD-skjermen får føreren alle opplysningene om dumperens ve og vel, samt antall lass/tonnasje.

Sikkerhet

Hovedstrømbryteren var på tidligere modeller plassert i motorrommet. Bryteren er nå plassert lett tilgjengelig ved andre innstegstrinn. Der sitter også nødstoppknappen. Økt sikkerhet er også innført ved kjøring med dumperkassa i oppreist posisjon. Transmisjonen låses automatisk i 2. gir med maks. hastighet på8 km/h.

Forsiden nå