Dette er den første av fire tunnelboremaskiner som skal brukes i Follobaneprosjektet, malt i kledelige Oslo-farger.
Dette er den første av fire tunnelboremaskiner som skal brukes i Follobaneprosjektet, malt i kledelige Oslo-farger. (Foto: Herrenknecht)

Første Follobane-TBM er ferdig

I Oslo-blå farger står den første av de fire unnelboremaskinene som skal drive Follotunnelen ferdig i Tyskland - klar til å sendes til Norge.

Fire TBM-er skal drive hoveddelen av den 18,5 kilometer lange tunnelen med to løp, som skal bygges mellom Oslo S og Ski – i det som er Norges største samferdselsprosjekt. Den første av disse TBM-ene er nå bygget ferdig ved Herrenknecht-fabrikken i Tyskland.

- Vi er svært fornøyde med å presentere den første TBMen som skal brukes i prosjekt. Maskinen har Oslo-blå farge foran og er spesialtilpasset norsk stein og geologi. Samarbeidet mellom Herrenknecht, Jernbaneverket og AGJV har vært veldig bra, noe som har resultert i overlevering av maskinen før planen, med god kvalitet, sier Fernando Vara, prosjektdirektør for Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) til Jernbaneverkets nettsider.

Fra venstre Gerhard Wehrmeyer i Herrenknecht, prosjektleder TBM Anne Kathrine Kalager fra Jernbaneverket, og prosjektdirektør Fernando Vara i Acciona Ghella JV.
Fra venstre Gerhard Wehrmeyer i Herrenknecht, prosjektleder TBM Anne Kathrine Kalager fra Jernbaneverket, og prosjektdirektør Fernando Vara i Acciona Ghella JV. Foto: Herrenknecht

 

TBM-er på Follobanen

  • Fire store tunnelboremaskiner skal drive Follobanens to tunnelløp i det som blir Nordens lengste jernbanetunnel – totalt 20 km lang. (Drill & blast brukes bl.a. i hver ende.)
  • To TBM-er skal bore nordover mot Oslo og to sørover mot Ski fra Åsland anleggsområde.
  • Lengde på tunnelboremaskinen og bakriggsystem: 145 m.
  • Boret tunneldiameter: 9,96 m.
  • Innvendig diameter for hvert tunnelløp etter betongutforing: 8,75 m.
  • Vekt hver TBM, inklusiv bakrigg: Ca. 2400 tonn.
  • Antall kuttere: 71 stk. med diameter 483 mm som hver kan belastes med opptil 32 tonn.
  • Installert kraft: 6200 kW, hvorav 4550 kW for rotasjon av selve borhodet.
  • Gjennomsnittlig inndrift (boring) per maskin: 12-15 m per dag.
  • Tunnelløpene blir forbundet med tverrforbindelser med max. 500 m mellomrom.
  • Double Shield TBM, som brukes på Follobanen, gjør det mulig å bore tunnelen samtidig som den ferdigstøpte foringen bygges, slik at tiden optimaliseres.
  • Follobanens TBMer leveres av det tyske firmaet Herrenknecht AG, Tyskland.
  • Første TBM ankommer Norge i midten av 2016 for montering.
  • Alle fire TBM skal etter planen være i arbeid fra januar 2017.

Kilde: Jernbaneverket

AGJV har kontrakten på TBM-delen av prosjektet, verdt rundt 9,3 milliarder kroner.

Begynner i september

TBM-en som nå er ferdig ankommer anleggsområdet på Åsland syd for Oslo i mai, og skal etter planen begynne boring mot Oslo i september. Transporten fra Tyskland skjer i deler, og maskinen skal deretter monteres i fjellhallen som allerede er sprengt ut under Åsland.

Les også: - Overrasket over at ingen norske fikk Follobane-kontrakter- Jeg trodde norske entreprenører skulle få entreprisene på Follobanen, sier prosjektdirektør Erik Smith.

Tunnelboremaskinen borer ut fjell og stein ved hjelp kuttere på forsiden av maskinen. Samtidig monterer den betongelementer og frakter ut de utgravde steinmassene via et transportbånd.

- Vi er stolte over å være en bidragsyter i dette høyt profilerte prosjektet. Med våre høyteknologiske tunnelboremaskiner og gode service, vil vi bidra på alle måter for å sikre at Nordens lengste jernbanetunnel leveres med den høyeste mulig globale standard, sier Dr.-Ing. E. h. Martin Herrenknecht.

Kontinuerlig boring

TBM-ene som brukes på Follobanen er såkalt Double Shield TBM.

Denne typen gjør det mulig å bygge den ferdigstøpte, vanntette betongelementer rundt tunnelen, samtidig som maskinen driver videre i fjell. Dette gjøres ved at maskinen har to typer fremdrift. Hydrauliske gripesko på hver side av maskinen låser maskinen mot fjellet, mens hydrauliske sylindre driver frontskjoldet inn i fjellet. Når gripeskoen må ta nytt grep, kan ekstra sylindre presse mot den da ferdiginstallerte betongringen, slik at fremdriften blir kontinuerlig.

Se prinsippene forklart i denne videoen fra Herrenknecht:

 

 

145 meter lange

De to tunnelene på Follobanen vil bli 8,75m i diameter og omtrent 18,5 km lang. Totalt vil tunnelen bli 20 km. De fire TBM-ene vil være 145 m lange og veie 2400 tonn.

TBMene vil bli levert gjennom året og er planlagt satt i drift i løpet av 2016. To av TBM-ene vil bore nordover mot Oslo og to sørover mot Ski, med start på anleggsområdet på Åsland.

- Vi har nå sluttført første fase med utsprengning av tunneler på Åsland før planen. Nå forbereder vi en ny og spennende fase, bygging av tunnelen med TBM, sier Fernando Vara, prosjektdirektør for AGJV.

- Historisk

Follotunnelen skal stå ferdig i 2021.

- Etter omfattende vurdering bestemte Jernbaneverket allerede i slutten av 2012, hvilken metode som skal brukes for å drive Follobaneprosjektets lange tunnel. TBM ble ansett å være den beste løsningen av hensyn til miljø og fordi det fantes et stort anleggsområde til hele TBM-prosjektet. I dag har vi nådd en historisk milepel og vi er imponert over TBM-produksjonen. Denne TBMen er ferdigprodusert under ett år etter at kontrakten ble signert. Vi ser nå frem til videre samarbeid med entreprenøren, sier Anne Kathrine Kalager, prosjektleder TBM, Jernbaneverket/Follobaneprosjektet til Jernbaneverkets egne nettsider.

Forsiden nå