Maskinfører Asbjørn Solvang er godt fornøyd med den hybride Volvo-graveren, En EC300EL Hybrid.

Første hybride Volvo-graver til Tromsø-entreprenør

For ett år siden ble Volvo EC300E Hybrid vist på Bauma-messen i Tyskland. Nå er Norges første levert til Roald Madsen AS i Tromsø.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Daglig leder, Rune Madsen, er begeistret for nymaskinen som ble satt i arbeid på et prosjekt i Alta i begynnelsen av august:

- Maskinføreren er storfornøyd. Vi har langt under halve dieselforbruket (I forhold til forrige maskin på samme jobb, Red.anm.) allerede før vi har hatt opplæring på maskinen. Dette er fremtiden, sier Madsen til Nord24.no (krever abonnement).

Volvo EC300EL Hybrid har hydraulikkbasert hybridteknologi som benytter bommens senkebevegelse til å lade akkumulatoren. Den lagrede energien benyttes til å drive hjelpemotorer som tilfører kraft til drivsystemet. Resultatet er ifølge Volvo opp mot 20 % økning i drivstoffeffektiviteten samtidig som maskinen leverer kraft og ytelse som en konvensjonell EC300E.

Den første i Norge.

Forandret til lysegrønn

Distriktssjef Fredrik Zahl Karlsen, med ansvar for Troms, Finnmark og Svalbard hos Volvo Maskin AS, er strålende fornøyd med å levere hybridmaskinen.

- Det er kjempeartig å være først ute. Hos Roald Madsen AS er de veldig foroverlente, så det er ikke verken tilfeldig eller overraskende at de var først ut i landet med hybrid Volvo gravemaskin, sier han.

- Volvo EC300E Hybrid leveres originalt med samme farger som de andre Volvo-maskinene. Rune Madsen ønsket at det skulle vises at den nye maskinen i selskapet faktisk var en god del mer miljøvennlig og -besparende enn standardgraveren. Derfor den gule fargen erstattet med lysegrønn, sier Karlsen.

Volvo Maskin opplyser til AT.no at hybrid-graver nummer to og tre i Norge skal leveres til kunder i august/september i år.

Skal ha siste teknologi

Det er foreløpig ikke samme mengde strenge krav til CO₂-regnskap på prosjektene Roald Madsen AS er på i nord, som på prosjekter for f.eks. Oslo kommune.

Rune Madsen regner ikke med at den nye miljøvennlige graveren skal utgjøre noen anbuds-forskjell på jobbene entreprenøren levere anbud på i nord med det aller første. Likevel er han klar på at hybrid og elektrisk er fremtidens løsninger på anlegg og på transport. Derfor skal alle selskapets anleggsmaskiner og lastebiler ha nyeste teknologi på markedet, når det er tid for naturlig fornyelse av maskiner og biler. Dette opplyser han til Nord24.no.

Så Rune og hans medarbeidere kommer til å utfordre både leverandører og byggherrer og være med på å drive utviklingen innen anleggsbransjen.

I 2018 ble også Norges første Caterpillar Next Gen er levert til maskinentreprenør Roald Madsen AS i Tromsø. Les om det her.

Powered by Labrador CMS