HYBRID: Magnum MK28E er verdens første plug-in hybride betongbil med pumpe.
HYBRID: Magnum MK28E er verdens første plug-in hybride betongbil med pumpe. (Illustrasjon: CIFA)

Første plug-in-hybride betongbil med pumpe

Italienske CIFA kommer til å stille ut sammen med moderselskapet Zoomlion Heavy Industry på Bauma, og her er det særlig to interessant nyheter.

Den ene er Magnum MK28E som CIFA hevder å være verdens første plug-in hybride betongbil med pumpe.

Påbygget består av en 7 m3 betongtrommel og 28 meters bom hvor de to siste seksjonene er i karbonfiber for å få ned vekten.

Elektrisk drift av trommel og pumpe

Den hybride teknologien benyttes til å drive trommelen og betongpumpen når kjøretøyets dieselmotor er slått av. Da drives bilens stabilisering, trommelbevegelsen, utfoldingen av pumpens bom og selve pumpen helt elektrisk.

Dermed unngår man eksosutslippene på byggeplassen, noe som er særlig viktig i byer og tettbygdde strøk. Med stadig strengere miljøkrav på byggeplassene, er dette fordelaktig.

Ytterligere en fordel er selvsagt at man sparer drivstoff og dermed reduserer CO2-utslippet.

CIFA har jobbet med hybridisering helt siden 2011 da selskapet presenterte verdens første hybride betongtrommel, E9, som nå er i bruk i mange større europeiske byer. Den er en del av det såkalte Energya-programmet. E9 vil også være på standen, montert på et gassdrevet lastebilchassis, noe som gir ytterligere miljøfordeler.

Gigantisk betongpumpe

Den andre CIFA-nyheten er stor i ordets rette betydning. Dette er en utvidelse av det såkalte Carbotech-programmet med betongpumpen K67H.

Dette er verdens største betongpumpe av sitt slag noensinne montert på et seks-akslet chassis. Maksimal rekkevidde er 67 meter.

Bommen består av syv seksjoner, hvorav de fire ytterste er i karbonfiber. Det reduserer vekten og gir samtidig større stabilitet på de største lengdene.

CIFA viser også stasjonære og mobile betongfabrikker på Bauma.

KJEMPESTOR: CIFA har utvidet Carbotech-programmet med betongpumpen K60H. Kjøretøyet har seks aksler og veier 60 tonn. Illustrasjon: CIFA

Forsiden nå