Overleveringen av den multifunksjonelle Renault Kerax var en stor begivenhet både for Kvikne-Rennebu Kraftlag og utstyrsleverandøren, Scandinavian Forest Group.
Overleveringen av den multifunksjonelle Renault Kerax var en stor begivenhet både for Kvikne-Rennebu Kraftlag og utstyrsleverandøren, Scandinavian Forest Group.

Første Renault Kerax til kraftverk

Det er svært lenge siden det er solgt Renault Kerax i Norge. Når vi snakker om dagens avanserte Kerax, er kraftverksbilen som nylig ble levert til Kvikne-Rennebu Kraftlag den første i Norge.

Bilen er en 6x6-utgave med11 litersmotor på 450 hk (2140 Nm) og 16-trinns ZF Ecosplit girkasse. Komponentene i drivlinjen plukker Renault i stor utstrekning fra hyllene til Volvo Powertrain. At bilen har ZF girkasse og ikke en fra Volvo, henger trolig sammen med en gammel avtale fra den tiden Renault solgte sin egen girkassefabrikk i Bouteon til ZF.

Variert utstyr

Utstyret bilen er levert med gjør den meget allsidig. Den har en 18 tonnmeters kran fra Palfinger, med mannskapskurv, rotor og gribb, og i tillegg Palift T 17A krokløft med maskinflak og gruskasse. Utstyret er levert av Scandinavian Forest Group As på Elverum.

Bilen skal brukes i variert tjeneste som skifting av stolper, lysmaster, transport av gravemaskiner og annet tungt utstyr i forbindelse med rensing av damanlegg. Rotor og gribb trenger bilen ved fjerning av kvist og trær under rydding langs kraftlinjer.

Bilen skal betjene et forsynigsnett bestående av272 kmhøyspentlinje,390 kmlavspentlinje og 289 tranformatorer. Hjertet i Kvikne-Rennebu Kraftlag er Skauma Kraftverk som i 2008 produserte 2,1 GWh. Kraftselskapet har totalt 25 ansatte.

Forsiden nå