Bilde fra testturen på A8 ved Stuttgart fredag 2. oktober.
Bilde fra testturen på A8 ved Stuttgart fredag 2. oktober. (Foto: Daimler AG)

Første selvkjørende serieproduserte lastebil

Daimler har gjennomført en direktesendt kjøretur med en Mercedes-Benz Actros med Highway Pilot ved Stuttgart i Tyskland.

Fredag 2. oktober startet jomfruturen til det som av Daimler opplyses å være den første selvkjørende serieproduserte lastebilen i verden.

Turen gikk på motorveien A8 mellom Denkendorf og Stuttgart lufthavn, og den ble «livestreamet» på internett.

I førerhuset satt Winfried Kretschmann, politisk leder for den tyske delstaten Baden-Württemberg, og styremedlem dr. Wolfgang Bernhard i Daimler.

- Dagens test av en autonom lastebil er et viktig skritt i å gjøre teknologien tilgjengelig for markedet, noe som vil gi en sikker godstransport i fremtiden, sier dr. Bernhard i en pressemelding.

Godkjenning av testen

Testturen ble godkjent av delstaten etter at TÛV Rheinland AG gjennomførte en inspeksjon og godkjenning av kjøretøyet.

- Vi er takknemlige for at Baden-Wurttemberg har godkjent denne testen. Ved å gjøre det viser delstaten nybrottsånd. Vi er selvfølgelig også takknemlige for at de tekniske myndighetene tydelig ga beskjed om at dette var et sikkert system, sier Sven Ennerst, leder for utvikling i Daimler Trucks.

Automatikken

Testen viste neste generasjon kjøreassistanse fra Daimler i Highway Pilot-systemet.

Actrosen var utstyrt med en 12,8 liter OM471-motor, Mercedes Powershift 3, Predictive Powertrain Control (PPC), Active Brake Assist 3, overvåking av om sjåføren var søvnig, samt Daimlers Fleetboard flåtestyringssystem.

Disse systemene er lenket til sensorene i Highway Pilot-ens radar og to kameraer. All informasjonen som trengs er lagret i kjøretøyet slik at lastebilen ikke trenger å være på nett for å fungere.

Erstatter ikke sjåføren

Daimler opplyser i pressemeldingen at systemet er ideelt for kjøring på motorvei, der systemet holder korrekt avstand til forankjørende biler. Samtidig advares det mot å tro at det selvkjørende systemet erstatter en sjåfør. Det er utviklet for å støtte sjåføren på monotone veistrekninger og å kjøre i kø med mange start og stopp.

I helautomatisk modus kan sjåføren når som helst ta over styringen manuelt dersom det oppstår vanskelige situasjoner. Systemer varsler selv om at sjåføren må ta over når det kommer opp i ukjente situasjoner.

Dersom sjåføren da ikke tar over kjøringen manuelt når han får beskjed, stopper systemet lastebilen.

Forsiden nå