Posten viste fram sine nye elektriske varebiler i Oslo sentrum onsdag 12. desember 2018.
Posten viste fram sine nye elektriske varebiler i Oslo sentrum onsdag 12. desember 2018. (Foto: Øyvind Ludt)

Første store elvarebiler

Med bare halvannen uke igjen til jul, setter Posten inn sine fire første store elektriske varebiler i trafikk i Oslo sentrum.

Posten har fått levert fire VW e-Crafter fra Harald A. Møller, og allerede torsdag 13. desember settes de i drift i Oslo sentrum. Bilene vil ha base på Posten og Brings logistikksenter i Oslo, og vil bli brukt til levering av små og store pakker i Oslo sentrum.

Bilene blir altså hivd rett inn i julestria, og får således en slags ilddåp.

- Posten har som målsetting at vi bare skal bruke fornybare energikilder i alle biler og bygninger innen 2025. De fire e-Crafterne som nå settes i drift, er det første av mange slike biler som vil komme for at vi skal nå det målet, sier pressesjef i Posten, John Eckhoff.

Distriktssjef hos Posten, Lars Veder, gleder seg til å teste ut de nye bilene.

Posten har i dag 22 varebiler i denne størrelsen i Oslo sentrum, og totalt 141 i Oslo-regionen.

- Vi ønsker jo i utgangspunktet å skifte ut rubb og stubb med elektriske biler, sier Postens distriktssjef for varebiler i Oslo, Lars Veder.

Nyttelastproblematikk

Han forteller at de fire e-Crafterne settes inn på reelle, men utvalgte ruter med litt mindre postmengde enn snittet nå i begynnelsen. Årsaken til det er at de elektriske varebilene har en høyere egenvekt og dermed en lavere nyttelastkapasitet enn tilsvarende dieselbiler. Tillatt nyttelast i e-Crafteren er rundt 900 kg.

Posten-sjåfør Anne Bente Lier har for første gang fått prøve sin nye bil, og forteller at den var svært så komfortabel. Til høyre transportkoordinator hos Bring, Carl Fredrik Lindeman.

Det foreligger imidlertid et forslag som gjør at man kan kjøre varebiler med alternative drivstoff førerkort klasse B på opp til 4250 kg totalvekt. Dermed vil nyttelasten kunne økes med 750 kg.

- Da vil vi få samme kapasitet som i dagens biler, og det er helt avgjørende, sier Veder.

E-Crafterne har en oppgitt rekkevidde på 173 kilometer på en lading etter NEDC-standarden. Reell rekkevidde ved Postens vanlige bruk i Oslo sentrum, vil trolig ligge på i overkant av 100 km viser en felttest som Harald A. Møller har gjennomført i Oslo.

80 % på 45 minutter

Bilene har maksimal regenereringseffekt på bremsene og er hastighetsbegrenset til 90 km/t. Batteripakken, som ligger under gulvet er på 35,8 kWh. Det er tre ulike ladealternativer 2,7 kW (AC), 7,2 kW (AC) eller 40 kW (DC) hurtiglading. I siste tilfelle vil batteriet kunne lades til 80 prosent på 45 minutter. Posten er i ferd med å installere hurtigladere på logistikksenteret på Alnabru.

E-Crafterne er godt utstyrt med både parkeringssensor, oppvarmede forsetter og frontrute, laneassist, ryggekamera, varmepumpe og multifunksjonsratt. Blant annet. Foto: Øyvind Ludt

E-Crafterne er de første elvarebilene i denne størrelsen som settes i drift i Norge.

Iveco har tidligere levert rundt 20 elektriske Daily i Norge som kassebiler, med påbygg og som minibusser. Alle disse har totalvekt på 5-tonn og er dermed ikke varebilregistrert.

Kinesere til nyttår

Etter nyttår vil Posten få ytterligere tre store elektriske varebiler. De er fra den kinesiske produsenten Maxus, som Posten tidligere har testet.

Posten har som mål å bytte ut alle de 22 dieselbilene som i dag betjener Oslo sentrum med elektriske varianter innen første halvår 2020, gitt at leverandørene klarer å oppfylle Postens kravspesifikasjoner og lever i tide. På lengre sikt vil ønsker Posten å oppnå over 80 prosent elbil dekning, eventuelt andre miljøvennlige alternativer, i hele Oslo pluss en del tilstøtende områder i løpet av 2022.

Forsiden nå