Ann-Sofi Karlsson, Director Human Factors for Automation hos Volvo Trucks, mener at prosjektene som Volvo Trucks jobber med for øyeblikket, vil gi økt sikkerhet og effektivitet innen en rekke områder.
Ann-Sofi Karlsson, Director Human Factors for Automation hos Volvo Trucks, mener at prosjektene som Volvo Trucks jobber med for øyeblikket, vil gi økt sikkerhet og effektivitet innen en rekke områder. (Foto: Patrik Olsson, Volvo Trucks)

Fortsatt behov for sjåfører

- Automatisering handler ikke om å kutte jobber. Det fremtidige behovet for dyktige sjåfører vil fortsatt være stort, sier Ann-Sofi Karlsson hos Volvo Trucks.

De stadige forbedringene innen automatisering av kjøretøy skaper spennende muligheter for transportbransjen og samfunnet som helhet. I en ny film, i to deler, presenteres Volvo Trucks' visjon for hvordan automatisering kommer til å forandre måten vi lever og arbeider på i årene som kommer.

Nå utvikles teknologien raskere enn noensinne. Roboter overtar servicebransjene. Biler og lastebiler kjører seg selv. Dette kan gi inntrykk av en noe «ansiktsløs» og funksjonell fremtid.

Volvo Trucks' filmer «Automatisering – den store forandringen» og «Automatisering – på vei mot fremtiden» tar opp dagens mest aktuelle emner når det gjelder fremtidig lastebilteknologi.

Filmen, som er i to deler, fokuserer på livene og arbeidet til to av nøkkelpersonene i Volvo Trucks, Sasko Cuklev og Ann-Sofi Karlsson. Den inneholder også bidrag fra lastebilsjåføren Lukas Strohmeier fra Østerrike og pendleren Rohini Teather fra London.

Filmene viser visjonen og formålet med det pågående automatiseringsarbeidet i Volvo Trucks, samt håpene og bekymringene til de som blir påvirket av disse endringene i hverdagen.

- Fortsatt behov for sjåfører

Sasko Cuklev, Director Autonomous Solutions, har en klar visjon, og snakker åpent om mulighetene han ser for seg i nær fremtid.

- Det er ingen tvil om at vi kommer til å se selvstyrte lastebiler fra Volvo på veiene våre og i samfunnet vårt. Det nøyaktige tidspunktet avhenger av mange ting – for eksempel trafikkreguleringer, infrastrukturen for veinettet og selvsagt sikkerhetsstandarder, sier Cuklev.

Et skifte i retning av automatiserte kjøretøy utgjør én del av utviklingen, og for øyeblikket fokuseres det på å implementere automatisering trinnvis for å hjelpe folk i sjåføryrket å bedre sikkerheten og produktiviteten samtidig som komforten øker.

- Automatisering handler ikke om å kutte jobber, sier Ann-Sofi Karlsson, Director Human Factors for Automation.

- Det fremtidige behovet for dyktige sjåfører vil fortsatt være stort. Etter hvert som bransjen og verdens befolkning fortsetter å vokse, vil varetransportmarkedet gjøre det samme. Automatisering handler om å gjøre det mer effektivt.

Automatisering øker produktiviteten

Utover det globale perspektivet, har Volvo Trucks' automatiseringsarbeid sterk fokus på å gjøre hverdagsliv enklere – for eksempel for sjåføren Lukas Strohmeier.

Lukas er en yrkessjåfør som kjører silotransport sør i Østerrike, og arbeidsdagen innebærer ofte lasting midt i den trange og travle byen Graz.

- Det er veldig utfordrende å manøvrere et stort kjøretøy gjennom tett trafikk. Man må følge med på alt som skjer i trafikkbildet. Jeg skulle gjerne hatt hundre øyne til, sier han.

Mennesker er like sårbare som alltid, og trafikkbildet blir stadig mer komplekst, så den siste tiden har sikkerhet virkelig stått i fokus for arbeidet til Volvo Trucks' automatiseringsteam.  Viktige pilotprosjekter for automatisering av lastebiler innen gruvedrift, i avfallsbransjen og på sukkerplantasjer har vist at automatisert teknologi ikke bare øker sikkerheten, men produktiviteten bedres også betydelig – og automatisk kolonnekjøring på motorveier gir muligheter for lavere drivstofforbruk og CO2-utslipp.

Forsiden nå