Fortsatt fremgang i tyngste klasse
I registreringsstatistikken for lastebiler akkumulert pr. utgangen av oktober ser man at det er den tyngste klassen som sørger for at det fortsatt er vekst i lastebilmarkedet. Alle øvrige vektklasser har tilbakegang.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre der, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler. Vi kan imidlertid ikke garantere at det ikke kan finnes noen campingbiler i kategorien «andre», spesielt i den letteste klassen.
3,5 - 5,9 tonn
I den såkalte «Sprinter-klassen» er Mercedes Benz klart størst med mer enn halvparten av markedet, men opplever en viss tilbakegang. Tilsvarende kjøretøy fra Volkswagen, Crafter, har godt under halvparten så mange registreringer, men er det eneste som kan vise til økning i dette segmentet som ellers har den største tilbakegangen på statistikken.
6,0 - 9,9 tonn
Iveco har styrket stillingen og har pr. utgangen av oktober tredjeparten av alle registreringer i klassen. DAF-har også en liten fremgang, men ellers har de andre gått tilbake. Klassen er redusert med drøyt 10%.
10,0 - 15,9 tonn
Dette er fortsatt MAN-klassen med mer enn hver tredje registrering, men MAN går likevel tilbake og Mercedes-Benz haler innpå. Renault har hatt en katastrofal nedgang i dette segmentet, og Volvo har ikke klart å fange opp dette med økte registreringer. Iveco er nå hakk i hæl på Volvo.
16,0 - 21,9 tonn
Dette nest største segmentet har ikke hatt så sterk tilbakegang som de lettere klassene. Det er nesten uavgjort mellom Volvo og Scania som begge har styrket markedsandelen litt fra samme tidspunkt i fjor. Det gjelder også Mercedes-Benz. MAN, DAF og Iveco har tapt, men ikke på noen måte så katastrofalt som Renault.
22 tonn og tyngre
Dette er den virkelig tunge lastebilklassen Norge, i dobbelt forstand. De tyngste bilene har så avgjørende betydning i det totale bildet, at det er utviklingen her som avgjør hvordan lastebilmarkedet er. Segmentet alene har en fremgang på vel 11%, og det mer enn oppveier nedgangen i de øvrige klassene.
Men det er ulikt fordelt. Volvo vokser klart mest. En markedsandel på over 43% er imponerende. Scania øker også i antall, men taper i markedsandel, mens også Mercedes-Benz har en brukbar vekst. MAN er neppe særlig fornøyd med å havne på 5,4%. Heller ikke DAF bør være altfor fornøyd. Også her har det gått skikkelig dårlig med Renault.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll