Med 10 gravemaskiner, 60 ansatte og 15 lastebiler ble jobben gjort.
Vakkert og sant. Etter 108 timer var rundkjøringen ferdig.

Fra arkivet: Bygde rundkjøring på 108 timer!

Les om Isachsens effektive rundkjøring-bygging. Saken sto på trykk i Anlegg&Transport nummer 4, 2007. Journalist er Hans Fossum.

Dette er galskap. Dette kan aldri i verden gå. Men alle spådommer ble gjort til skamme: Isachsen Entreprenør AS i Drammen bygde en 50 diameter stor rundkjøring i løpet av 108 timer.

Det må være verdensrekord når det gjelder rundkjøringer.

27. april kl. 21.00 ble riksvei 283 i Nedre Eiker stengt, og trafikken på «gamleveien» fra Drammen til Mjøndalen/Hokksund/Kongsberg ble ledet gjennom Solbergelva. Klokka 06.00 onsdag 2. mai klippet ordfører Rolf Bergersen i Nedre Eiker båndet, og de første bilene rullet på fersk asfalt gjennom den nye rundkjøringen.

God planleging

Da hadde 60 Isachsen-ansatte (2-skift), 10 gravemaskiner og 15 lastebiler gjort unna jobben mange betegnet som «galskap».

Anleggsleder Anders Høiback var imidlertid aldri i tvil om at det var mulig å bygge rundkjøringen på så kort tid, siden det var hans idé om å bruke ei langhelg på jobben.

Første «bilist» gjennom rundkjøringen, ordfører Rolf Bergersen, Nedre Eiker kommune, som her pryder panseret på Isachsen Entreprenørs sikkert minste «anleggsmaskin». Maskinfører er anleggsformann Ole Konrad Haug som på slep har et knippe dyktige anleggsfolk.
Første «bilist» gjennom rundkjøringen, ordfører Rolf Bergersen, Nedre Eiker kommune, som her pryder panseret på Isachsen Entreprenørs sikkert minste «anleggsmaskin». Maskinfører er anleggsformann Ole Konrad Haug som på slep har et knippe dyktige anleggsfolk.

- Med god planlegging, god logistikk og med våre ansatte som er blant de beste anleggsfolkene i landet, har vi bevist at det altså var mulig, sier Anders Høiback. Han har god erfaring med planlegging og logistikk fra byggingen av dobbeltsporet på Asker stasjon for ett år siden.

«Skummel bru»

I tillegg til rundkjøringen har de dyktige anleggsfolkene til Isachsen også bygget en ny vei på ca. 150 meter ned til Åsund Industrifelt der entreprenøren har sitt hovedkvarter.

Ny atkomst til industrifeltet, der stadig nye bedrifter legger sine hovedkvarter, har vært en viktig drivkraft i Isachsen-firmaets engasjement i veiprosjektet. Tidligere måtte Isachsens tunge maskintransporter krysse riksveien på ei 30 år gammel betongbru (nå revet, selvsagt) som var beregnet for landbrukstrafikk.

Tok initiativet

Derfor tok entreprenørfirmaet kontakt med Nedre Eiker kommune og veimyndighetene i Buskerud og tilbød seg prosjekteringen av en ny atkomst til industrifeltet.

Kommunen tente straks på idéen, veimyndighetene viste heller liten interesse. Men prosjekteringen ble gjennomført, behandlet i kommunen og oversendt veimyndighetene som godkjente planene. Midlene til prosjektet ble stilt til rådighet gjennom kommunen og garantier fra bedriftene på industrifeltet.

Deretter tok Nedre Eiker kommune over den videre saksbehandlingen, og la jobben ut på anbud. Isachsen Entreprenør fikk oppdraget, og istedenfor å bruke «normale» tre måneder på jobben, ble det altså bestemt å gjennomføre den på ei langhelg.

10 minutter før åpning

De tekniske fakta rundt «verdensrekorden» i Nedre Eiker viser graving av 1000 meter kabelgrøfter, bort-/tilkjøring av betydelige masser, 1800 tonn asfalt og legging av granittkantsteiner rundt og gressplen i midten i rundkjøringen.

At det var intens jobbings helt til åpningen av rundkjøringen klokka 06.00, understrekes av følgende: Klokka 05.50 var malemaskinen ferdig med de siste kantlinjene.

Forsiden nå