Gudmund Løvli (t.v.) og Frode Nilsen med sin Mauser fra 1939 gjør klar for 70 kilometer på snøscooter til Svea.

Fra arkivet: Tar hånd om det meste på Spitsbergen

Det er grytidlig i Longyearbyen. Frode M. Nilsen gjør seg klar til å lede et kobbel av mer eller mindre erfarne førere på snøscooter de 70 kilometerne til Svea. (Fra Moderne Transport nr. 2, 2007. Journalist og fotograf: Alf Henning Fredstad)

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Over skulderen henger en Mauser fra 1939, en sikring om vi møter nærgående isbjørn.  

Det finnes ingen vei mellom Longyearbyen med sine 1800 innbyggere og gruvedriften der sør i Svea på Spitsbergen. Så nå på vinteren blir det enten småfly eller snøscooter. Og det er først når man snakker om forflytning av større gjenstander at logistikken for alvor blir satt på prøve her oppe.

Fraktflyet fra Longyearbyen går seks dager i uken, men tar kun 300 kilo. Større ting må trekkes med dozere og må gjøres over en avstand på 120 km.

- Vi har lært oss logistikk på egen hånd, sier Gudmund Løvli.

Han er en av kandidatene til å overta sjefsjobben for Leonhard Nilsen & Sønner på Svalbard. Han supplerer:

- Det har vært en dyr vei, men i dag er vi gode på logistikk.

Storformat

Leonhard Nilsen & Sønner kaller seg «det nord-norske alternativet», en maskinoperatør i storformat med en rekke oppdrag på fastlandet, internasjonalt, men også på Svalbard.

Frode M. Nilsen er adm.direktør, styreleder, prosjektleder og tredje generasjon i denne familiebedriften. I dag leder han også scootertroppen på vei til selve hovedkjernen av selskapets tjenester her nord, transporteringen av kull fra Svea Nord til kai ved Kapp Amsterdam. Nilsen sier:

- Når kullet fra Svea-gruven faller av båndet, er det vår oppgave å transportere lasten til havna 5-6 km unna.

Før båndet på 10 km var bygget ferdig høsten 2003, måtte Leonhard Nilsen & Sønner frakte kullet rundt området og over dobbelt så langt (13 km). Det ble kjørt 60.000 lass det året, en avstand tilsvarende 40 ganger rundt jorden. Og uten ulykker.

- Vi brukte vesentlig dumpere den gang fordi veien ikke var optimal. I dag har vi biler med samme lastekapasitet, ca 45 tonn. Den største kan frakte 60 tonn, sier Nilsen.

Norges største

Den eneste isbjørnen å observere, sto utstilt i kantinen ved Svea-gruven.

Det tas ut tre millioner tonn kull pr. år fra Svea Nord. Lagringsplassen ved Kapp Amsterdam har en kapasitet på 2,3 millioner tonn. Plassen trengs i høy grad fordi det fra nå og frem til sommeren gjør det umulig med skipsanløp.

Ved det store kullageret nede ved kaia opererer Norges største dozer, Caterpillars D11R, med et skjær som er 8,5 meter i bredde og 3 meter i høyden. Kjempen kan «pushe» 75 kubikkmeter på flat mark. Fra lasteplassen går en 1500 meter lang lastetransportør i stål ned til skipene ved kai.

Selger biler

Det var i 1999 transporten av kull på Spitsbergen ble skilt ut som eget selskap under navnet «Leonhard Nilsen & Sønner Store Norske» (LNSN).

- Det hadde seg slik at «Store Norske Spitsbergen Grubekompani» gikk til Sparebanken Nor for å få hjelp til å finne en profesjonell samarbeidspartner, sier Frode M. Nilsen.

Når kullet slipper det ti kilometer lange båndet fra Svea-gruven overtar Leonhard Nilsen & Sønner transporten til kaiområdet.

- Av flere alternativer falt valget på oss. Fra 2003 ble LNS Spitsbergen etablert som et resultat av at «Store Norske» solgte seg ut av den opprinnelige konstelasjonen.

- Vi har tatt store risikoer her oppe og totalt investert rundt 400 millioner kroner, sier Nilsen.

Da «Store Norske» hadde økonomiske problemer, kjøpte LNS Spitsbergen tankanlegg, bygninger, maskiner og annet for å holde hele Svea-samfunnet oppe.

«Store Norske» fikk helt frem til 2001 garantier fra Stortinget om å drive kull-driften i Svea.

Under LNS Spitsbergen opererer flere selskaper med tjenester blant annet for Svalsat, Avinor (flyplassen ved Svea), Svalbard Samfunnsdrift og Nor Cargo.

Også salg av personbiler står på programmet til entreprenøren. Under navnet Svalbard Auto AS i Longyearbyen selges det Toyota og Honda som utgjør over halvparten av det totale salg privatbiler på øygruppen.

LNS-gruppen har eget verksted i Longyearbyen, men også i Svea, for å betjene den store maskinparken. Blant annet er det storforbruk av luftfiltre i dette klimaet og i kullstøvet. Bare for vinteren brukes det filtre for 500.000 kroner. Det er 13 ansatte ved verkstedet i Svea og beholdningen på lageret er verdsatt til fem millioner kroner.

For man må sikre seg her oppe hvor transporten må planlegges nøye.

Men scooterturen med Nilsen i front ble prikkfritt gjennomført. Det gikk ikke like fort som rekorden til Stein Erik Myhre, anleggslederen til Leonhard Nilsen & Sønner i Svea. Han har kjørt strekningen fra Longyearbyen på 26 minutter. Ikke spør hvordan det er mulig.

Og den eneste isbjørnen vi så var den som står i monter i kantina i Svea.

Powered by Labrador CMS