OMFATTENDE: Bildet viser Hiabs omfattende produktprogram av løfteutstyr, lastebilkraner, krokløfter, liftdumpere, bakløftere og lastebilmonterte gaffeltrucker.
OMFATTENDE: Bildet viser Hiabs omfattende produktprogram av løfteutstyr, lastebilkraner, krokløfter, liftdumpere, bakløftere og lastebilmonterte gaffeltrucker. (Foto: Hiab)

Fra ski til løft

Den kjente, svenske løftespesialisten Hiab er 75 år i år. Men det startet med ski.

Erik Sundin drev med skiproduksjon i Sverige. Til denne produksjonen trengte han selvsagt tømmer, og manuell lasting av tømmerbiler var et tungt arbeid. Sundin funderte derfor på om hydraulisk trykk produsert av lastebilmotoren kunne brukes til å løfte tømmeret opp på lastebilen i skogen og ned igjen fremme ved skifabrikken. I 1944 hadde han utviklet en løsning som var god nok. Hydrauliska Industri AB (Hiab) var født, og konsernet regner sin historie fra dette tidspunkt.

Hiab-logoen er et stilisert elefanthode med hevet snabel, et symbol på styrke. Logoen kjennetegner alle grener av lasthåndterings-merker som med årene er blitt samlet under Hiab-paraplyen.

Cargotec

Disse skal vi komme tilbake til, men først må vi ta et lite sidesprang:

Hiab er i dag en del av Cargotec-gruppen som tidligere het Partek. Grunnlaget for Hiabs forretningsområde ble lagt i 1977 da Partek kjøpte Multilift-gruppen. I 1985 var Partek på handletur igjen og kjøpte Hiab og tømmerkran-produsenten Jonsered.

KRANER: Lastebilkraner er Hiabs opprinnelige produktgruppe og utgjør fortsatt en betydelig del av omsetningen. Dette bildet viser løft av en fritidsbåt i Lofoten. Foto: Hiab

Handleturen var ikke slutt. Rundt årtusenskiftet havnet bakløfter-produsentene Waltco og Zepro hos Partek, sammen med tre produsenter av lastebilmonterte gaffeltrucker, Moffett, Kooi og Princeton.

I 2002 kjøpte KONE Corporation Partek og etablerte selskapet KONE Cargotec. Dette selskapet ble senere delt, og Cargotec oppsto. Siden 2005 har Hiab vært navnet på hele lasthåndterings-divisjonen innenfor Cargotec.

Mange merker

Under Hiab-paraplyen finner vi i dag disse varemerkene:

  • Hiab – stykkgodskraner av alle slag
  • Jonsered – tømmerkraner og kraner for gjenvinningsindustrien
  • Loglift – tømmerkraner
  • Multilift – krokløfter og liftdumpere
  • Moffett – lastebilmonterte gaffeltrucker
  • Zepro, Del og Waltco – bakløftere

Noen av disse produsentene har en historikk som er enda eldre enn Hiab selv.

Flere selskaper

Under Hiab-paraplyen finnes også produsenter som fortsatt bærer sine opprinnelige navn og logoer. Mest kjent her i Europa er den italienske kranprodusenten Effer som Hiab kjøpte så sent som i november i 2018. Effer produserer lastebilkraner og marinekraner og ble etablert i 1953.

Amerikanske Princeton er allerede nevnt. Selskapet produserer lastebilmonterte gaffeltrucker og er markedsleder i Nord-Amerika. Selskapet ble etablert i 1972.

Hiab kjøpe kranvirksomheten til brasilianske Argos i 2017. Selskapet ble etablert i 2002 og har et sterkt distribusjonsnett i hjemlandet.

Også det enorme kinesiske markedet er selvsagt av stor betydning for en global leverandør av løfteutstyr. I 2013 etablerte Cargotec et joint venture med kinesiske China National Heavy Duty Truck Group Co., Ltd, en ledende produsent av tunge lastebiler og morselskap til Sinotruk. Samarbeidsselskapet fikk navnet Sinotruk Hiab Equiment Ltd og har fokus på det kinesiske kranmarkedet.

De forskjellige Hiab-selskapene har i dag produksjon i en rekke land i Europa, foruten USA, Brasil, Kina og Korea. Hovedkontoret ligger i Malmö i Sverige. Antall ansatte på verdensbasis overstiger 4000.

Forsiden nå