RUVER GODT: Dette sikteverket er spesielt ettertraktet i det svenske markedet, sier Per Olav Fredheim som blir liten på den 45-50 tonns store maskinen.
RUVER GODT: Dette sikteverket er spesielt ettertraktet i det svenske markedet, sier Per Olav Fredheim som blir liten på den 45-50 tonns store maskinen.

Fra Solvalla til Gotland

Det er første gang Fredheim Maskin AS viser Keestracks K8e sikteverk på en messe. På Svenska Maskinmässan i mai/juni ruvet maskinen godt i maskinlandskapet.

Bakgrunnen for at vi viser nettopp dette her i Stockholm er at K8e-sikteverket er kjøpt av Norkalk. Det skal rett til Gotland og settes i produksjon, opplyser daglig leder Per Olav Fredheim. Han legger ikke skjul på at det er en god følelse å kunne presentere det største sikteverket på den svenske maskinutstillingen.

Verdenspremiere på Bauma

Fredheim betegner Keestrack K8e som spesielt viktig i det svenske markedet. Sikteverk hadde verdenspremiere på siste Bauma, men hittil har det ikke passet med presentasjon på nordiske messer før nå.

Transportvekten på K8e er fra 45-50 tonn avhengig av hvordan det blir rigget. De fysiske målene er 3,60 meter transporthøyde, 3,20 meter bredde og en transportlengde på 15,50 meter.

- Verket har en sikteflaten er på hele 12 m2 (6x2 m) på både topp- og underdekk, og siktets lengde hele 7,5 meter. Materen er på 10 m3 og lastehøyde og bredde er fra 3500/5000 mm, sier Fredheim.

Hybrid-maskin

K8e er drives av Volvos TAD Steg 4 dieselmotor som gir 160 kW (217 hk), og dieseltanken tar 160 liter. Med generator kan sikteverket gå på el-drift med 400 Volt plugg inn/plugg ut.

Forsiden nå