Thomas (venstre) og Martin Nordbø ved Randaberg miljøgate, et prosjekt der Nordbø Maskin har Risa og Skanska som underentreprenører.
Thomas (venstre) og Martin Nordbø ved Randaberg miljøgate, et prosjekt der Nordbø Maskin har Risa og Skanska som underentreprenører.

Fra tre brødre til "63 brødre"

De tre brødrene Martin (37), Knut Magne (41) og Thomas (45) startet opp entreprenørvirksomheten Nordbø Maskin i 1993 på Kvitsøy utenfor Stavanger. Samholdet har vært sterkt fra dag én, og er det fremdeles for alle de 63 ansatte i selskapet.

Da Nordbø-brødrene startet selskapet, regnet de med å holde seg på Kvitsøy med 550 innbyggere. Den første jobben de fikk, var pålydende 79.000 kroner. En god start var tonen mellom brødrene, og de satte i gang. Martin gravde med en Åkerman H3B, Thomas satt i en H7C og Knut Magne kjørte en Scania 142. Slik startet eventyret.

- Vi startet med håndholdte bormaskiner og sprengte selv, og utgangspunktet var at oppdragene kombinert med gårdsdrift skulle være tilstrekkelig til at vi kunne holde oss der ute. Både kommune og andre beboere gjorde sitt for at vi skulle ha nok å gjøre, mimrer daglig leder Martin Nordbø.

Vendepunktet

I 94/95 fikk brødrene en kontrakt med Lyse på 500.000 kroner. Det skulle legges kabel på hele øye, og Nordbø-brødrene fikk graveoppdraget. I sammenheng med denne kontrakten ble Kvitsøy-kompisen Tomas Meling ansatt. Meling jobber fremdeles i selskapet, og nettopp dette er beskrivende for Nordbø Maskin. Mange har vært i selskapet lenge, og kontakten mellom mange av de ansatte er sterk.

- Trivsel og samhold har alltid vært viktig for oss, selv om det ikke er noen tvil om hvilke roller de forskjellige har, sier Martin Nordbø som i september tok med de ansatte med ledsagere på firmatur til Warszawa.

Det store vendepunktet for selskapet kom i 2004. Frem til da hadde jobber på to millioner kroner vært det meste Nordbø Maskin hadde fått tilslag på. Med en bunke gode attester fra Stavanger kommune som vedlegg, la Nordbø Maskin inn anbud på en jobb til 13 millioner kroner for Statens vegvesen. De fikk jobben.

- Etter dette har vi til enhver tid hatt én eller flere jobber for Statens vegvesen. I dag er de største kontraktene på rundt 30 millioner kroner, et greit nivå for oss, sier Martin Nordbø stolt.

To store jobber for Nordbø Maskin for øyeblikket er byggingen av Randabergveien miljøgate og diverse anleggsarbeider i forbindelse med byggingen av Randaberg Arena. Nordbø regner med at selskapet vil omsette for rundt 140 millioner i år.

Deler likt

Martin Nordbø sier de tre brødrene eier like mye av selskapet, tjener like mye og tar ut like mye i utbytte. Blodsbåndene har alltid vært sterke i familien Nordbø.

- Hvordan vil du beskrive brødrene dine Martin?

- Knut Magne er den rolige altmuligmannen. Han kan skru, lakkere, kjøre gravemaskin og lastebil og er en anerkjent formann blant kundene våre. Han bor på Kvitsøy og har egen gård med sauer.

- Thomas har kjørt gravemaskin siden han var 16 år og er en produksjonskonge. Han må ha et visst antall meter hver dag før han går hjem. Han har tre unger, det samme som jeg, og vi reiser ofte på ferie sammen. Han bor på Kvitsøy der han driver gård med melkekuer.

Pappa Karsten skal vi på ingen måte glemme. Han var også med på eventyret de ti første årene som traktorsjåfør, mekaniker og delelageransvarlig. 76-åringen bidrar fremdeles ved å melke kuene til Thomas hver morgen.

Åtte merker

Martin kjører Anlegg&Transport fra det ene prosjektet til det neste, og innom et par småjobber. Det slår oss at det dukker opp et nytt gravemaskinmerke på hvert sted vi stopper ved. Og helt rett. Totalt er det 34 gravemaskiner i selskapet fordelt på åtte merker (Volvo, Atlas/Atlas Terex, Caterpillar, New Holland, Komatsu, JCB, Hitachi og Doosan). Hver fører har sin maskin, og Martin Nordbø innrømmer at førernes ønsker tas sterkt med i beregningen ved innkjøp.

- Innenfor rimelighetens grenser, gliser han.

Selskapet har to ansatte som kun tar service på maskinene etter leverandørenes garantitid. Det aller meste klarer de selv, men det begynner å komme utfordringer på New Holland-maskinene. Mangelen på norsk New Holland-forhandler gjør at Nordbø Maskin ikke tør å kjøpe merket lenger, selv om de liker maskinene godt.

Det er for øvrig ikke bare mangelen på service for New Holland-maskinene som har vært utfordrende den siste tiden. De siste vintrene i regionen har vært beinharde, eller som Nordbø beskriver: Sludd og én plussgrad er hard vinter på Vestlandet. De to siste vintrene har det vært en halv meter snø og 10-12 minus. Det er nær unntakstilstand på denne kanten.

- Da stopper alt opp her. På det verste utfakturerte vi 200.000 i måneden, sier Nordbø og vet at en del entreprenører andre steder i landet kommer til å glise godt når de leser dette.

Forsiden nå