Oleif Simonsen AS kjører varer inn på vidda i Finnmark og Troms for Rebaioli som bygger kraftlinje for Statnett. Prinoth-er fra Owren benyttes.

Frakter over tusen tonn inn på fjellet

Landeveiens riddere fra Oleif Simensen Transport AS i Alta, blir til viddas riddere på tokt helt nord i landet om vinteren.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Turen starter nede i Reisadalen, en halv times kjøring fra Storslett - et relativt kjent sted i Norge etter at Meteoro logisk Institutt plasserte det på værkartet for NRKs værmelding.

TEAMET: Da AT.no var på besøk, sto Ulf Tomas Hansen (foran f.v.), Paul Inge Thomassen, Jens Håvard Hansen og Mikkel Sokki (bak) for transporten inn på fjellet.
HJELP: Oppe på fjellet klarer Prinoth-tråkkerne å trekke flere sleder, men opp fra dalen på sukret snø er det godt å få hjelp.
LASTING: Oleif Simensen Transport benytter egen kranbil til lasting av kabeltromler og andre varer nede i dalen. Sleden er spesialutviklet av kraftlinjeutbyggeren Rebaioli.
TUNGE TAK: To mann tar i for å frigjøre den nesten ni tonn tunge trommelen fra sleden. Her er Mikkel Sokki (t.v.) og Paul Inge Thomassen.
MATRIELL: Ulike deler og materiell til kraftlinjebyggingen legges inne ved depotet inne på fjellet, klart for montering.
LOSSING: Inne på fjellet losses materiellet med en Case-graver. Noe skal benyttes, mens noe skal overvintre og ­benyttes når snøen går.
SJELDENT SYN: Kobelco-graveren med 54 tonnmeter Hiab-kran bakpå! Totalvekt ca. 27 tonn og innenfor Statnetts krav om maks. 500 gram marktrykk pr. cm².
TAR SEG FREM: Prinoth tråkkemaskin med en MAN 440-hesters motor, holder hastighet på 15 km/t innover vidda. Bak skimtes kraftlinjene som skal økes fra to til tre linjer.

Sparer 11.000 helikopterløft

Vi er i Troms fylke, til orientering i tilfelle du ikke har nistirret når værmeldingen for våre nordlige områder presenteres. Gutta i Oleif Simensen Transport AS er i gang med sin andre vinter med transport av materiell inn på vidda i Finnmark og Troms.

Statnett skal bygge ny 420 kV kraftlinje mellom Balsfjord i Troms og Skaidi i Finnmark. Byggingen er delt opp i flere kontrakter, og det er altså i denne nisjebransjen Alta-bedriften har funnet et ekstra bein å stå på.

Statnett har valgt å organisere mye av byggingen basert på transport av materiell og prefabrikkerte elementer om vinteren når vidda er dekket av snø. Av flere grunner.

På denne måten kan man bygge kraftlinje om vinteren, uten å berøre reindrift og i tillegg transportere inn tungt materiell med minimal belastning på naturen. En del av lasten overvintrer og tas i bruk først når snøen går, men ved å gjøre det på denne måten opplyser Statnett at de reduserer behovet for inntil 11.000 helikopterløft!

Linjebygging i 1963

Oleif Simensen Transport er altså på sitt andre år på vidda, men gründeren av selskapet, Oleif Simensen (70), har faktisk drevet med slikt arbeid før. Som 16-åring i 1963 begynte han nemlig for et lokalt firma som kjørte materiell inn på fjellet om vinteren til bygging av kraftlinjer i hele Finnmark fylke.

Oleif var i ferd med å trappe litt ned etter et langt yrkesliv da muligheten for å bli med på et nytt eventyr på vidda åpnet seg. Selskapet investerte i utstyr og fikk oppdrag både for linjebyggeren Eltel Networks AS og Rebaioli Norge AS.

Oleif la dermed pensjonist-planene på hylla. Dette frigjorde ikke minst mer tid for svigersønnene Paul Inge Thomassen og Ulf Tomas Hansen, begge gift med hver sin datter til Oleif. Thomassen og Hansen driver til daglig transportbedriften med 15 biler, men i vinter har de kommet seg mer bort fra skrivepulten og fylt lungene med fjelluft.

Ut på tur

I vinter (2017/2018) ble AT.no med Paul Inge, Ulf Tomas og kollegene Jens Håvard Hansen og Mikkel Sokki. Mens fjorårets vinter i stor grad gikk med til å frakte prefabrikkerte stålelementer for bygging av master, har selskapet denne vinteren kjørt inn store mengder kabler og strekkeutstyr for bygging av selve linjene.

Og mens Oleif brukte traktor og dozer på 60-tallet, er det to Prinoth tråkkemaskiner fra Owren og egenutviklede sleder som gjelder nå.

Da vi ankom depotet nede i Reisadalen og parkerte leiebilen, hadde gjengen akkurat lastet opp en slede med materiell som skulle inn. Etter å ha finregnet på vekten måtte transport-gjengen imidlertid la den 9,7 tonn tunge sleden bli stående. Istedet benyttet de denne gangen begge tråkkemaskinene til å kjøre en kabeltrommel på 8,8 tonn opp. Normalt klarer én tråkkemaskin å trekke en kabeltrommel, men snøforholdene var ikke på topp akkurat da, og derfor ble det slik. Sleden på nesten ti tonn lot de bli stående til dagen etter da nattekulden hadde gjort transportforholdene bedre.

Snø, vær og vind

- Snøforholdene er den desidert største utfordringen, og det bør helst komme litt påfyll fra himmelen hele tiden. Ellers knuses snøen fort ned, og da blir slitasjen ofte hard på utstyret, sier Paul Inge Thomassen.

Ulf Tomas Hansen legger til at de pålegges av Statnett å stoppe transporten med det samme de ser reinsdyr, men dette er ikke noe stort problem. Generelt er det vær og vind som er utfordrende.

Selv om de kjører opp vinterveier og setter brøytestikker med stor tetthet, er det tidvis vanskelig å finne veien på grunn av snø og vind.
- Jeg husker en gang vi satt i maskinen og ventet på å se brøytestikka. Da vi så den kjørte vi til den og sto stille der til vi så den neste, sier Ulf Tomas Hansen.

Spesialutstyr

Under slike forhold kan det ta tid! Turen AT.no ble med på var 14 km inn, og 14 km ut igjen, men føret var helt OK denne dagen bortsett fra litt sukret snø på vei opp fra dalen.

Midt oppe på fjellet ble trommelen parkert, og tråkkemaskinene hektet i stedet på hver sin nye slede (som var kjørt inn tidligere) og dro videre innover til basen til Rebaioli som bygger linjen.

Ved Rebaioli- basen skal alt strekkeutstyret leveres, mens tromlene plasseres på det høyeste punktet for å gjøre selve strekkingen av ledningene enklere.

Til transport av tromlene benyttes forøvrig en spesialslede som «italienerne» har utviklet selv. Når sleden lastes, benyttes en kranbil som Oleif Simensen Transport selv har med, men på fjellet er lossingen av så tung last en utfordring. Sleden er imidlertid «selvlossende» ved at trommelen jekkes ned på bakken og deretter fristilles fra sleden.

Transport-teamet må også være pinlig nøyaktig med hva de transporterer inn og når varene skal benyttes. For ikke å plukke feil varer, har Oleif Simensen Transport avtale med Rebaioli om at italienerne bistår når sleden lastes opp. Varer som først skal benyttes til sommeren etter at snøen er borte, må graves ned til bakkenivå før det settes igjen.

Kran på tråkker og graver

Forrige vintersesong (2016/2017) kjørte transport-teamet rundt 1000 tonn inn på fjellet, og da AT.no var på besøk i vinter (2017/2018), hadde de transportert inn rundt 400 tonn, men regnet med at de vil ende på rundt 1800 tonn denne vinteren.

Trolig blir det en ny vinter på vidda også neste år, og kanskje enda mer i fremtiden. En ny parsell som skal bygges mellom Alta og Skaidi, kommer snart ut på markedet. Statnett planlegger oppstart av denne strekningen høsten 2019.

For å ruste seg til jobbene på fjellet og vidda, og for kunne håndtere de tunge varene der ute, har Oleif Simonsen Tran sport også investert i en Prinoth GT3000 beltemaskin med 34 tonnmeter kran, samt at de har en spesialbygget 20-tonns Kobelco-graver med en 54-tonnmeter kran montert bak på maskinen. Litt av et syn forresten.

Totalvekten er ca. 27 tonn, og den holder seg innenfor Statnetts krav om maks. 500 gram mark-trykk pr. kvadratcentimeter.

Oleif Simensen Transport AS er med andre ord godt rustet for flere vintre som viddas riddere!

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS