Fredag gjøres det siste støpet. (Foto: Statens vegvesen)
Slik så det ut ved brua i juli. (Foto: Statens vegvesen)

Fredag blir brua hel

- Sannsynligvis er spennet lengst i verden til nå, sier prosjektlederen i Statens vegvesen.

Sandsfjordbrua ligger på fylkesvei 46 og vil erstatte fergesambandet Sand–Ropeid. Fredag blir spennet komplett.

- Vi støper det siste dekke på brua i morgen tidlig. Da når vi en viktig milepæl i prosjektet, sier prosjektleder host Statens vegvesen Tor Arne Thorsen torsdag.

Det er Kruse Smith som er entreprenøren på byggingen av den 580 meter lange brua med et hovedspenn på 290 meter. Kontrakten var verdt 236 millioner kroner da den ble signert i 2013.

Hovedspennet på 290 meter er blant de aller lengste i verden på bruer av denne typen.

- Brua er ikke bare helt i verdensklasse når det gjelder lengde på hovedspennet, men på det ene brutårnet blir det bygget 290 meter bru uten hjelpesøyler. Dette har en vekt på 30.000 tonn 60-70 meter over fjorden. Sannsynligvis er det lengst i verden til nå, har Thorsen tidligere sagt.

Arbeidet med brua er ikke ferdig selv om den blir hel fredag. Fortsatt gjenstår montering av rekkverk, lys og kanter. Det skal også legges membran og asfalt.

Planen er at brua skal åpne for trafikk fredag 27. november.

Se videopresentasjon av prosjektet:

 

Forsiden nå