Fremgang for Scania i Europa

Scania gjør det godt i for tiden. Markedsandelen i Europa er økende, og det samme er omsetning og inntjening.

1. halvår i år hadde den svenske nyttekjøretøyprodusenten en omsetning på nær 46,8 milliarder svenske kroner er 7% bedre enn i samme periode i fjor. Økningen i fortjenesten var enda bedre, hele 11% og havnet på drøyt 4,7 milliarder SEK.

Bra i Europa

Markedsandelen i Europa har økt til rekordhøye 17,2% sammenlignet men 15,3% i samme periode i fjor. Scanias toppsjef Per Hallberg kommenterer dette med at europeiske kunder i økende grad har fått opp øynene for Scanias 2.- og 3.-generasjons Euro 6-motorer i tillegg til generelt god etterspørsel i Europa.

Med høy ordreinngang ser trenden ut til å fortsette. I 2. kvartal i år økte den med hele 41% til 13.270 lastebiler.

Men også nedgang

Likevel er ikke alt rosenrødt i alle deler av verden. Etterspørselen i viktige markeder som Brasil og Russland er lavere enn for ett år siden, slik at totale bestillinger på lastebiler sank fra 20.987 i 2. kvartal 2014 til 19.823 enheter i samme periode i år. Scania opplever også en liten nedgang i etterspørselen etter busser og motorer.

Forsiden nå