Jan Arne Laberget, leder for YTF Logistikk, ber yrkessjåførene holde hodet kaldt i møte med den forventede store campingturismen i Norge denne sommeren.

Frykter campingferie-eksplosjon til sommeren

Yrkestrafikkforbundet råder godssjåfører til å være ekstra påpasselige og tålmodige.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

1,3 millioner nordmenn har planlagt bilferie i sommer, ifølge en undersøkelse fra Respons Analyse. Det betyr at problemstillingen med campingturister som opptar både vei, rasteplasser og døgnhvileplasser kan bli ekstra stor i sommer.

- Det er viktig at vi tar hensyn til dette og holder oss profesjonelle. Dette er sjåfører som kjører en brøkdel av de kilometerne en yrkessjåfør gjør i løpet av et år, så de har ikke den samme erfaringen langs veiene som vi har, sier leder av YTF Logistikk, Jan Arne Laberget.

Del veien og vær tålmodige

Hovedoppfordringen hans er å være ekstra tålmodig med de man deler veien med.

- Jeg har forståelse for at mange nok blir frustrerte over turistene langs veiene, noe det ofte er god grunn til. Samtidig er det begrenset hvor mye man får gjort med dette når man kjører. Derfor håper jeg både sjåfører, og de som bestiller transport, har forståelse for dette og viser litt ekstra tålmodighet i sommeren. Det er kanskje en klisjé, men vi må rett og slett være flinke til å dele veien, sier Laberget.

Slik ser skiltet for døgnhvileplasser ut.

- Vær vennlig - tilkall politiet om nødvendig

Når det kommer til raste- og døgnhvileplasser, anbefaler Laberget å være vennlig i møte med turister som ikke har fått med seg reglene:

- Vi vet det er en vanlig utfordring at campingturister opptar raste- og døgnhvileplasser som tilhører yrkessjåfører. Ofte skyldes dette bare uvitenhet hos turistene. Vår oppfordring er å forklare dem at dette er plasser som er reservert sjåførene, og på høflig vis be de flytte seg. Hvis folk ikke flytter seg, har sjåførene faktisk rett til å tilkalle politiet, forteller Laberget.

- Ta også gjerne bilde av dette og send til oss i Yrkestrafikkforbundet, da det gjør det enklere for oss å følge opp denne problemstillingen, legger han til.

Powered by Labrador CMS