Crafter 4x4 kan forsere utfordrende «dumper» i veien uten nevneverdige problemer. Kanskje den ideelle bilen for norsk landeveistandard?

Fullblods servicebil

Når VW Crafter kommer med 4x4, er det ikke en utgave med vanlig landeveisløsning, men et fullblods offroad-kjøretøy som kommer seg frem under de aller vanskeligste kjøreforhold.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Da A&T skulle prøvekjøre den nye 4-hjulsdrevne VW Crafter, var forbauselsen stor. Vi ble henvist til den samme løypen som vi akkurat hadde forsert på en overbevisende måte i VWs pick-up Amarok. Løypen i fjellene ovenfor Malaga var den tøffeste undertegnede hittil har opplevd under et offroad-arrangement, og det å sette utfor her i en stor Crafter, kjentes ikke helt bra. Men arrangøren bedyret at dette ikke ville by på noen nevneverdige problemer - og hadde rett.

Den Achleitner-konverterte Crafteren har en overføringskasse med en 1:2,5 utveksling som sørger for 50/50- utveksling mellom for- og bakaksel. Det er en standard differensialsperre i overføringskassen og på bakakselen. I tillegg kan det bestilles sperre på forakselen. Da er det lite annet enn fysikkens strengeste lover som stopper Crafteren.

Achleitner konvertering

Bortsett fra 4x4-systemet, består offroad-konverteringen av sterkere fjærer med større fjærgang, kraftigere, progressive støtdempere og nye stabilisatorstag. Totalt, litt avhengig av valgte dekk, er bilen ca. 10 cm høyere enn en standard Crafter.

4x4-konverteringen er kun mulig i kombinasjon med den kraftigste Crafter-motoren, en 2-liter med bi-turbo som yter 163 hk og har et dreiemoment på 400 Nm fra 1800 o/min. Bilen kan leveres både i 3,5- og 5-tonns versjoner, samt i en stor variant av chassis og kasse.

Selv om konverteringen utføres av det selvstendige selskapet Achleitner, vil salg og service håndteres av den ordinære VW-forhandlerorganisasjonen. Ifølge Harald Frigstad, nyttekjøretøysjef i Harald A. Møller, er det ennå ikke klart når vi vil få se disse bilene på norske veier, men organisasjonen har startet de nødvendige forberedelser. Nøyaktig pris i Norge er heller ikke helt klar i skrivende stund, men mye tyder på at tillegget i forhold til en standard Crafter vil bli i overkant av 200.000,-.

Ren kjøreglede

Testløypen i fjellene ovenfor Malaga var ikke ment å skulle skåne bilen, men var designet for virkelig å vise hva som er mulig selv med en så stor varebil som VW-Crafter. Løypen bød på utfordringer med mange bratte bakker med løst underlag hvor klatreegenskapene virkelig kom til sin rett. Opp de krappeste bakkene som var rundt 40°, var det bare å koble inn alle differensialsperrene og sørge for at motoren fikk jobbe i et jevnt turtall, så bar det i vei.

Men det som er kommet opp, må jo også ned igjen. Også dette taklet Crafter på en utmerket måte.

Powered by Labrador CMS