MB Sprinter har overraskende behagelig fjæring selv om bilen er hevet i forhold til en ordinær bakhjulsdrevet utgave.
MB Sprinter har overraskende behagelig fjæring selv om bilen er hevet i forhold til en ordinær bakhjulsdrevet utgave.

Fullspekket Sprinter med 4X4

- Det er vel tvilsomt om en kunde noen gang vil bestille en så fullspekket bil, uttalte informasjonssjef i Mercedes-Benz, Olav-Kåre Thingwall, da vi hentet 4x4 Sprinter.

Testbilen er denne gangen så tettpakket med ekstrautstyr at vi knapt kan huske å ha sett en tilsvarende utrustet varebil. 4x4 Sprinter har en 3-liters V6-motor som yter 190 hk v/3800 o/min. og et dreiemoment på 440 Nm over et relativt bredt turtallsområde. I Norge har Sprinter lenge tronet på toppen av salgsstatistikken i 3,5 tonns-klassen. En av årsakene til dette ligger muligens i automatgirkassen som Mercedes er mer eller mindre alene om å kunne levere i denne klassen.

Annet utstyr i 4X4-bilen er ryggekamera, Fleetboard og Comand APS (navigasjon, telefon, musikk etc.). Ryggekamera er tilleggsutstyr som vi virkelig setter pris på. Med denne funksjonaliteten forenkles parkering på trange steder, og lukeparkering går greit i luker vi vanligvis ikke ville forsøkt oss på med en seks meter lang bil.

Kjørekomfort

Forbausende nok er fjæringen passe myk, selv uten last. Bilen er hevet noe i forhold til en bakhjulsdrevet versjon, slik at vi på forhånd hadde forventet at fjæringen ville være noe stivere. Under kjøring er bilen lettmanøvrert slik at det ikke byr på nevneverdige problemer å ta seg frem på trange plasser.

Motoren i testbilen er den kraftigste som tilbys i Sprinter, så kreftene er det ikke noe å si på. I kombinasjon med automatgirkassen var det mer enn nok gjennom vår testløype. Under kjøringen var totalvekten på bilen 3120 kg, og med til dels kraftig regnvær og mye vann i veibanen synes vi at drivstofforbruket, som endte på 1,07 l/mil, er akseptabelt.

Bilens firehjulsdrift kan slås av og på, og vår testkjøring foregikk med drift på bakhjulene. Vi forsøkte oss litt i løse grusmasser. Der gikk det ikke lange stunden før det ble stopp med kun bakhjulsdrift. Ved å koble inn forakselen var vi løs på et blunk. 35% av kraften ble da overført til forhjulene.

I tillegg til firehjulsdrift er bilen også utstyrt med reduksjonskasse for ekstra moment i ulendt terreng. Med tidligere offroaderfaring fra VW Crafter, som bygger på det samme chassiset, antar vi at fremkommeligheten da blir meget bra. Bilen er ikke utstyrt med mekaniske differensialsperrer, men har et elektronisk styrt antispinnsystem som bremser spinnende hjul og overfører kraften dit det er best friksjon.

Førerplassen

Det er lite å utsette på utstyret i testbilen, og førersetet er fjæret, men kan låses for dem som ikke liker at setet beveger seg opp og ned. Bluetooth-oppkoblingen av telefon er intuitiv, og systemet fungerte godt sammen med vår telefon. Sikkerhetsmessig er fører og passasjer også tatt godt vare på med airbag for passasjer, sideairbag i førersetet, samt vindusairbag for både fører og passasjer. Bilen har også programmerbar tilleggsvarmer for en komfortabel start eksempelvis om morgenen.

Lasterommet

Lasterommet er utstyrt med lastsikringsskinner både i gulv og på veggen, samt i takhøyde. Veggene er kledd, og gulvet har tregulv med plastbelegg. For å gi bedre lys på dagtid har testbilen også to overlys i varerommet. Sidedøren har god plass til innlasting av en pall på tvers, samt elektrisk åpning/lukking.

I sammenheng med tilhengerfestet var det et ekstra stigtrinn, noe som er greit ettersom gulvhøyden er på 75 cm. Bilens lastekapasitet er noe begrenset. Med en egenvekt på 2640 kg blir det bare igjen 860 kg til last i en 3500 kg versjon. Sprinter er også tilgjengelig med totalvekt opp til 5,0 tonn for de som har et større lastebehov.

 

Forsiden nå