Sleipt og sporete underlag er ikke noe problem med Fuso Canter 4x4.
Sleipt og sporete underlag er ikke noe problem med Fuso Canter 4x4.

Fuso Canter med drift på alle fire

Fuso Canter i 4x4-utførelse har nylig kommet i Euro 6-utførelse, men har også et par andre nyheter.

Euro 6-utførelsen innebærer blant annet common rail drivstoffinnsprøytning med et innsprøytningstrykk på opptil 2000 bar, variabel turbogeometri, eksosresirkulering (EGR), SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) og aktivt partikkelfilter. Effekten er som før 175 hk, mens største dreiemoment er 430 Nm.

En viktig nyhet på Canter 4x4 er ny overføringsgirkasse med både høy og lav utveksling. Dermed oppnår man både lavere utveksling enn tidligere for kjøring i terreng og en høy totalutveksling for å oppnå lavest mulig drivstofforbruk på vei. Den allhjulsdrevne Canter'en har også fått vidvinkelspeil som hjelper føreren å se bedre på sidene av bilen.

God i terrenget

Med disse bryterne og clutchpedalen kobler man inn forhjulsdriften og lav utveksling i overføringsgirkassen.
Med disse bryterne og clutchpedalen kobler man inn forhjulsdriften og lav utveksling i overføringsgirkassen.

AT.no har vært ute i terrenget med Fuso Canter 4x4 like utenfor Lisboa. Her fant vi det meste fra krevende stigninger til gjørmete og særdeles ujevnt underlag. Først inn med forhjulsdriften, deretter satte vi overføringsgirkassen i lav. Begge deler skjer med brytere på dashbordet og ved å tråkke inn clutchen til de respektive drevene går i inngrep. Så var det bare å la bilen jobbe i et passende lavt gir. Man kan med fordel slå på motorbremsen. Den går i funksjon straks man slipper gasspedalen. Ved et turtall over 2000 o/min. har den så stor effekt at den tar det meste av bremsearbeidet.

LES OGSÅ:

Fuso Canter er en hendig bil utenfor allfarvei. Med kort akselavstand og stort hjulutslag kommer man fint rundt hindringene, og de store frigangsvinklene gjør at man kan forsere store ujevnheter uten problemer.

De finnes flere gode allhjulsdrevne lastebiler i segmentet. Canters fordel er en hyggelig pris og høy nyttelast, ikke minst nå når det i tillegg til totalvekt på 6,5 tonn også kan leveres utgaver på 7,0 og 7,5-tonn.

Forsiden nå