Amman ARP 35 fotografert under testperioden hos Lemminkäinen i Finland.
Amman ARP 35 fotografert under testperioden hos Lemminkäinen i Finland.

Gammel traver gjenoppstår

For 10-15 år siden var tandemvalser i 3-tonnsklassen med stiv rammekonstruksjon og styrbare aksler populære i Norden, men forsvant da rammestyrte løsninger kom. Nå blåses det igjen liv i det gamle konseptet.

Initiativtager er finske Lemminkäinen som i 2009 tok kontakt med flere produsenter. Sveitsiske Ammann ble valgt som samarbeidspartner i utviklingsprosjektet, hvor forutsetningen var at valsen skulle bygges etter Lemminkäinen ønsker og i tett samarbeid mellom partene.

Dernest krevde Lemminkäinen å få kjøpt de første 20 maskinene før Ammann kunne slippe det nye produktet ut på markedet.

Testmaskin våren 2010

Prototypen var klar våren 2010 og ble sendt til Finland for testing. Etter aktiv deltagelse fra Lemminkäinens praktikere ble det foretatt endel modifiseringer før valsen var klar for produksjon. I mai leveres valsene til Lemminkäinen som vil fordele dem mellom selskapene i Norden.

- Vi ble koblet inn først etter at testingen var fullført, og vår demomaskin kommer i slutten av mai, sier produktsjef Bjørn-Arne Gustavsen hos Normann Olsen Maskin AS som representerer Ammann. - Selv om dette markedet ikke er av de største, har vi fulgt prosjektet med interesse, for tandemvalsen er aktuell for asfaltering av smale veier og plasser hvor det er trangt.

Interessant "hundegang"

Valsen har fått navnet Ammann ARP35 (3,5 tonn) og veier 3,2-3,8 tonn avhengig av hvordan den utstyres. Valsebredden er 1,02 meter, mens bredde på 1,20/1,30 meter er vanlig for en rammestyrt vals i denne klassen.

Amman-valsens store fordel er at den kan styres i modus "hundegang", og da kan valsebredden økes til 1,93 meter. Med mulighet for å variere bredden dekker tandemvalsen et langt større bruksområde.

Gustavsen peker også på et sikkerhetsmessig aspekt. Rammestyrte småvalser kan lett velte når de kommer ut mot svake veikanter, mens "hundegang-muligheten" gjør at den ene valsen kan legges lengre inn i veibanen.

Fagfolk hevder også at med en rammestyrt vals er det lett å få rivninger og bølgemønster i asfalten ved brå svinger, mens tandemvalsen er sikrere i så måte.

På den annen side er tandemvalsen vanskeligere å kjøre.

Driftssikkerhet

Produsenten hevder at driftssikkerhet og robust konstruksjon er nøkkelord i utviklingsarbeidet. Valsen har fått relestyrte brytere, og det er benyttet "gammeldagse", solide komponenter man vet fungerer.

Setet kan sideforskyves og har kjørespak på begge sider for å gi føreren full oversikt over valselinjen. Videre har tandemvalsen fjærbelastede avskrapere, intervallvanning, og vibrofunksjonen er automatisk og skrur seg på/av når valsen har en gitt hastighet.

Maks. hastighet er 10 km/h, og valsen går i 30% stigninger med vibrasjon og 35% uten. Vibrasjonen styres fra kjørespaken. Tandemvalsen har dieseltank på 80 liter og vanntank på 290 liter. Motoren er Deutz D2011LO3i på 36,3 kW (49 hk).

Forsiden nå