Gammel og grønn – og fortsatt veldig god i terrenget.
Gammel og grønn – og fortsatt veldig god i terrenget.

Gammelt, grønt og godt

Hva er gammelt, grønt og har drøyt 6000 km på telleren? Riktig svar: Scania feltvogn fra slutten av 80-tallet med mesteparten av sitt «liv» på et mobiliseringslager.

Som gammel transportsoldat opplært på et par generasjoner militære terrenglastebiler før Forsvarets storhandel med Scania, kunne jeg ikke motstå en tur ut i skogen med en av de to grønnmalte militære kjøretøyene (det andre hadde gått enda kortere) Scania hadde tatt med til sitt vinterarrangement i Trysil.

En Scania 93M ser unektelig gammeldags ut ved siden av dagens lastebilprogram fra Södertälje. Sammenlignet med forgjengeren hos Hæren, terrenglastebilen M621 fra andre halvdel av 60-tallet, var den absolutt et moderne kjøretøy da den kom i drift. M621 var slett ingen dårlig bil, men på følgende avgjørende områder var Scania'en et kvantesprang bedre: Over 100 flere hester merkes godt, styring av høy og lav i reduksjonskassen med bryter i stedet for en ekstra girspak eliminerer feilbetjening, og sist, men ikke minst har Scania en relativt moderne styring. M621-veteranens luftservo var knoke- og tommeltott-fiendtlig (det første man lærte var å holde tommeltottene på utsiden av rattet), og som på alle amerikanske lastebiler på den tiden var svingradiusen mildt sagt elendig. En laaang snute gjorde ikke det forholdet bedre.

Fjellgeit på hjul

Med grove terrengkjettinger på alle hjul, reduksjonsgirkassen i lav, hovedgirkassen i 2. gir og den langsgående differensialsperren mellom for- og bakaksel koblet inn, la vi trøstig i vei i terrengløypa i Trysil. Da kunne resten av turen gjøres kun med bruk av gasspedal og ratt. Konklusjonen er enkel. Den militærgrønne Scania M93 oppfører seg som ei grønnmalt fjellgeit på hjul. Da var fortsatt de tverrgående sperrene i akslene i reserve. Blir man stående fast med denne doningen, skyld ikke på bilen. Da har sjåføren rett og slett gjort noe dumt.

Det er neppe veldig mye på hjul av nyere kaliber som kommer særlig bedre frem i terrenget. Skulle man ønske noe, kunne det være komfortdetaljer som et mer moderne førerhusinteriør og automatgirkasse. Da kan man i enda større grad konsentrere seg om å kjøre sikkert i krevende terreng.

 

Forsiden nå