Slik ser det ut etter at Forsvarets hunder har funnet udetonert sprengstoff. Ledningene fører til tenneren og sprengstoffet. (Foto: Statens vegvesen)
Høgenhei-tunnelen ble drevet med håndholdt boreutstyr (knematere). «Trappetrinnene» på bildet viser hver salve som er skutt under drivingen. (Foto: Statens vegvesen)

Gammelt sprengstoff forsinker åpning

Utbedringsarbeidene i Høgenheitunnelen i Bamble i Telemark blir forsinket på grunn av sprengstoff fra 1962.

Etter planen skulle riksvei 354 Høgenhei-tunnelen åpne for dag-trafikk fra 19. desember. Nå er dette utsatt til slutten av januar 2017.

- Vi er nødt til å fjerne alt det gamle sprengstoffet. Dette forsinker fremdriften. Vi må først og fremst tenke på sikkerheten til de som arbeider inne i tunnelen, sier byggeleder for prosjektet, Egil Grønskei.

Etter at det ble oppdaget udetonert sprengstoff under asfalten i tunnelen har hunder fra Forsvaret vært inne for å finne sprengstoffet. Disse er spesialtrente til dette.

- Når hundene markerer sprengstoff, blir stedet avmerket. Egen prosedyre for sikker fjerning av dette blir gjennomført, sier Grønskei.

Arbeidene med Høgenhei-tunnelen startet i slutten av september 2016. Byggeperioden for Høgenhei-tunnelen varer frem til våren 2017, og koster ca. 47 millioner kroner.

Forsiden nå