Martin Stødle fikk god støtte fra disse karene under YETD-finalen.
Martin Stødle fikk god støtte fra disse karene under YETD-finalen.

Gav alt for Norge i YETD

SÖDERTÄLJE (AT.no): Det hjalp ikke med en herlig heiagjeng på tribunen og maks innsats i bilen: Norske Martin Stødle ble slått ut tidlig i Young European Truck Driver (YETD).

Irske Warde med trofeet. Premien, en Scania R, var det imidlertid vinnerens barn som tok i besittelse (i bakgrunnen).
Irske Warde med trofeet. Premien, en Scania R, var det imidlertid vinnerens barn som tok i besittelse (i bakgrunnen).

Foran 10.000 tilskuere i Södertälje var det irske Gabriel Warde som til slutt stakk av med gullet i YETD. Han kan dermed kjøre hjem fra Sverige med en flunkende ny Scania R som er førstepremien.

Dramatikken var imidlertid ikke over da kjøringen var ferdig: Intermezzoet kom da vinneren prøvde å erobre førerhytta i vinnerbilen fra Scania, og måtte slåss seg forbi en gjeng med lastebil-interesserte unger. Wardes fire barn hadde nemlig styrtet inn i hytta og barrikadert seg der, og de hindret nærmest melkedistributøren fra Irland i å ta sitt trofé i besittelse.

Heltent

20 år gamle Martin Stødle fra Sandnes var er heltent før finaleavslutningen lørdag, men ble tidlig slått ut i kokurransen som til sammen omfattet 24 sjåførtalenter fra hele Europa.

Martin Stødle måtte ta til takke med en vikinghjelm i premie.
Martin Stødle måtte ta til takke med en vikinghjelm i premie.

Etter de fire innledende øvelsene fredag, økonomikjøring, sikring av last, kontroll før kjøring, samt livredning og førstehjelp ved ulykker, lå Martin allerede lagt bak. Men det var uhyre jevnt, så det var forholdsvis åpent da lørdagens kjøring begynte.

Det ble imidlertid med håpet, og Martin gikk ut allerede ved første mulighet da seks av sjåførene ble eliminert fra konkurransen. Til slutt stod tre gutter igjen i finalen, irske Warde, Dmitrey Semenov fra Russland og Stephen Lacombe fra Frankrike.

- Jeg gjorde en masse småfeil både første dag og i første runde finaledagen. Det gikk galt. Men bare det å komme til den europeiske finalen som Norges representant, er stort, sier Stødle.

- Hva så med deltagelse om to år igjen?

- Vel, jeg får tygge på resultatet nå, så får vi se.

- Östlings baby

Nytiltrådte adm. direktør i Scania, Martin Lundstedt, hadde sittet i jobben i bare syv dager da YETD gikk av stabelen.

Scania-sjefen Martin Lundstedt lover å videreføre den populære konkurransen.
Scania-sjefen Martin Lundstedt lover å videreføre den populære konkurransen.

Lørdag fikk han æren av å dele ut prisen.

- Vi har hatt en eksplosiv utvikling i omfanget av denne konkurransen. Totalt deltok 17.000 i Europa, og hele 70.000 på verdensbasis. Vi ønske å nå de unge førerne, og vi ønsker å drive sikkerhetsopplæring, sier Lundstedt.

Overfor AT.no lover han å videreføre det han omtaler som "Östlings baby", og sikter dermed til sin forgjenger Leif Östling.

10.000 på tribunen

YETD-finalen i Södertälje blir besøkt av 450 inviterte gjester pluss nærmere 10.000 lastebilinteresserte tilskuere. 300 funksjonærer fra Scania sørger for prikkfri gjennomføring.

Alle finalistene.
Alle finalistene.

I forbindelse med YETD-finalen har det også vært anledning til en ekskursjon til Scanias motorproduksjon.

Fabrikken ferdigstiller 385 motorer hver dag, hvorav 50 er V8-motorer.

 

Forsiden nå