Det ble for nye vekt på akslene som var på bakken med to løftet og last i containeren.
Det ble for nye vekt på akslene som var på bakken med to løftet og last i containeren. (Foto: Statens vegvesen)

Gebyr: Kjørte med boggihjulene oppe

Sjåføren trodde de gikk ned av seg selv når han hadde lass.

To vogntog fra samme norske firma ble stoppet i en kontroll ved Håbakken kontrollstasjon i Sogn og Fjordane tirsdag 27. februar. De var på vei fra Oslo til en destinasjon i Sogn og Fjordane.

Det ene hadde ikke vært til en pålagt periodisk kontroll av fartsskriver tidligere, og fikk dermed ikke kjøre videre med last.

Sjåføren på det andre vogntoget kjørte kjørte med en løftet aksel på trekkvogna og en løftet aksel på tralla. Vogntoget var såpass tungt lastet at bileier fikk et overlastgebyr på 25.000 kroner.

Det viste seg at sjåføren ikke visste hvordan han skulle stille akslene i rett posisjon. Han «trodde at akslene gikk ned av seg selv» opplyser Statens vegvesens inspektører.

Når akslene ble senket, var vogntoget lovlig lastet. Foto: Statens vegvesen

Etter et kortfattet kurs, var alle hjul på bakken. Da var det lovlig belastning på alle aksler, og transporten kunne fortsette.

Sjåføren hentet deretter tralla som sto på vogntoget som måtte kjøres uten last til kontroll.

Forsiden nå