Brofundamentet over Roskildefjorden består av 16 bropilarer og to brofester. Makshøyden på broen vil være 22,2 meter. 

Foto: Acciona
Brofundamentet over Roskildefjorden består av 16 bropilarer og to brofester. Makshøyden på broen vil være 22,2 meter. Foto: Acciona

Gigantisk broprosjekt

Det er ikke bare i Norge den store spanske entreprenøren Acciona markerer seg i store prosjekter.

Acciona driver som kjent de to hovedtunnelene på Follobane-utbyggingen sammen med den italienske entreprenøren Ghella. I tillegg vant Acciona nylig en kjempekontrakt på rundt fire milliarder kroner med Nye Veier på E6-utbygging i Trøndelag, mellom Ranheim og Værnes.

I Danmark er også Acciona i full sving. I en pressemelding skriver selskapet at med bygging av fundamentet til en 1,4 km lang betongbroen, er en av de viktigste milepælene nådd i det store infrastrukturprosjektet Fjordforbindelsen Frederikssund.

Spanske Acciona Construction utfører prosjektet i samarbeid med belgiske Besix og italienske Rizzani de Eccher, og har nå ferdigstilt fundamentet til broen som skal døpes Kronprinsesse Marys Bro. Broen over Roskildefjorden er en del av prosjektet for å bygge ny fjordforbindelse som forbinder Frederikssund og Hornsherred. Fjordforbindelsen blir en knapt 10 km lang 4-veis motorvei sør for Frederikssund.

Brofundamentet består av 16 bropilarer og to brofester. Nå starter arbeidet med å få selve overbygningen på plass. Makshøyden på broen vil være 22,2 meter. I tillegg til brokonstruksjonen så inneholder prosjektet også mindre strukturer på veistrekningen, som veioverganger og underganger. Noen av disse er allerede ferdige og overlevert oppdragsgiver som er det danske veidirektoratet.

Prosjektet ble påbegynt i 2016 og skal etter planen være helt ferdig innen utgangen av 2019.

Forsiden nå