Slik så Accu 1700 ut da den var ny. Noen kilder skriver at den er produsert i 1983, andre i 1980. Med tvillinghjul over det hele, var den et mektig skue.
Slik så Accu 1700 ut da den var ny. Noen kilder skriver at den er produsert i 1983, andre i 1980. Med tvillinghjul over det hele, var den et mektig skue.

Gigantisk veihøvel

Veihøvelen på bildet er en Acco 1700 med to motorer på til sammen 1700 hk. Det ble bare laget en slik 160-tonner på 80-tallet.

Det er lite tilgjengelig informasjon om Acco 1700. Vince Lewis (NB: Ikke trykk på lenkene) har skrevet noen linjer om den. Så her er litt informasjon om kjempen:

Det ble bare laget en Acco 1700. Den ble utstyrt med to motorer: En 1000 hk til bakparten og en på 700 hk til forhjulene. Høvelbladet var 10 m bredt.

Veihøvelen ble laget for eksport fra Umberto Ecco Company i Italia til Libya, ifølge Lewis, men restriksjoner i handelen med Libya gjorde at den ble stående i Italia. Der har den stått og forfalt siden. Den er plukket fra hverandre, og det er usikkert om den i det hele tatt eksisterer lenger. Det er en god mulighet at den er blitt spiker.

Hvis noen av AT.nos lesere har mer informasjon eller bilder av Acco 1700, del det gjerne med oss. Det hadde vært flott om denne maskinen kunne blitt restaurert og vist frem som det monumentet den er (var?).

For få år siden var halvparten av hjulene borte, mange dekk punktert, høvelbladet og førerhuset borte. Nå er det usikkert om den i det hele tatt eksisterer.
For få år siden var halvparten av hjulene borte, mange dekk punktert, høvelbladet og førerhuset borte. Nå er det usikkert om den i det hele tatt eksisterer.

Forsiden nå