Putin setter signaturen sin på døren på Kamaz nummer to millioner.

Putin signerer lastebil

Nei, det er ikke fordi han mangler papir å skrive på.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Derimot er dette den kjente russiske statsmannens måte «å kvittere for» at han ble invitert til lastebilprodusenten Kamaz for å feire at lastebil nummer to millioner forlot samlebåndet. Kamaz nummer to millioner er en anleggs-lastebil i 6x6-utførelse med Kamaz motor og Kamaz førerhus.

Under Putins besøk arrangerte Kamaz en eksklusiv utstilling for å vise hva fabrikken kan by på i tiden som kommer. Den russiske lastebilprodusenten er i ferd med å fornye kjøretøyprogrammet kraftig. Kamaz lanserer nå et nytt førerhus på deler av programmet hvor fabrikken har hentet inn utviklingshjelp fra det sørkoreanske engineering-selskapet i DMEC. Andre lastebiltyper får førerhus fra Mercedes-Benz, nærmere bestemt Axor-førerhuset. Noen typer vil beholde det gamle Kamaz-førerhuset. Neste år vil man altså kunne se biler med gammelt og nytt Kamaz-førerhus og Axor-førerhus om hverandre på monteringsbåndet.

Kamaz nummer to millioner ruller av monteringsbåndet.

Kamaz-gruppen er den største bilprodusenten i den russiske føderasjonen og nummer 16 blant verdens produsenter av tunge lastebiler. Selskapet ble etablert i 1969, og den frøste Kamaz lastebilen rullet av monteringsbåndet i 1976. i 2011 produserte Kamaz nesten 45.200 lastebiler, hvor av rundt 39.000 gikk til det russiske marked og resten til eksport. I Russland har Kamaz en markedsandel på 38% for lastebiler over 16 tonn og 15% i segmentet 8 - 16 tonn. Kamaz er markedsleder for tunge lastebiler i Ukraina, Kazakhstan, Azerbaijan og Turkmenistan.

LES OGSÅ:

Glimt fra utstillingen arrangert eksklusivt for Putin. Den hvite bilen har Axor-førerhus, mens de øvrige lastebilene har nytt og gammelt Kamaz-førerhus.
Glimt fra interiøret i Kamaz med Axor-førerhus, hvor det ikke er vanskelig å kjenne igjen Axor-look'en.
Powered by Labrador CMS