Alt skjer i "en gate" på transportmessa, og grunntanken er at alle skal få lik eksponering.
Alt skjer i "en gate" på transportmessa, og grunntanken er at alle skal få lik eksponering.

Gir full gass mot Gardermoen

Det går med stormskritt mot Transportmessa på Gardermoen 10. til 12. mai. Importørene satser litt forskjellig på sine stander, mens DAF vil glimre med sitt fravær.

- Det ligger ingen dramatikk i dette, men vi har vurdert det slik at messedeltagelsen de to siste gangene ikke har gitt oss den uttelling vi har ønsket, sier Vidar Mellebye i DAF Norge. - I år vil vi i stedet bruke markedsføringspenger på å vise oss rundt om i landet. Helt borte fra Transportmessa blir vi likevel ikke, for vi skal ha biler hos noen påbyggere. Det kan hende vi kommer tilbake til Gardermoen ved neste korsvei, men i år har vi altså vurdert det slik.

Alle de øvrige norske nyttekjøretøyimportørene kommer til å være til stede. Det inkluderer også Renault Trucks, som valgte å være borte fra Transport 2011 på Lillestrøm, og den minste av dem alle, Sisu-importøren Elverum Maskin. Nytt av året er at alle lastebilimportørene denne gangen kommer til å være samlet på samme område.

Renault Trucks

- Vi satser på å vise mest mulig av programmet vårt, sier Michael Hansen i Renault Trucks. Han har knappe to måneder bak seg som salgssjef og har en fortid blant annet hos Iveco. - En påkostet Master varebil vil være til stede hos oss. Oppover i programmet har vi også en 19-tonns Premium Distribution, samt en Premium Road trekkvogn. Med all den utbyggingen som skjer rundt om nå, er anleggsmarkedet viktig. Derfor kommer vi til å vise en Kerax dumperbil. Hvis vi får plass, blir det også med en Lander krokløftbil.

Mercedes-Benz

Nye Actros var trekkplasteret på Transport 2011 i september, og det samme gjelder Transportmessa. En Actros-karavane har nettopp startet, og det er i det alt vesentlige karavanebilene som vil være til stede på Gardermoen. Fokus er naturlig nok på nye Actros som ikke så veldig mange har hatt anledning til å stifte nærmere bekjentskap med ennå. Også et par biler av typen Actros MP3 vil være til stede på utstillingen, naturlig nok ettersom det fortsatt tar noe tid til hele serien er erstattet av nye Actros.

Volvo

- Transportmessa er i stor utstrekning en utstilling for sjåførene, så nettopp sjåfører blir et av våre fokusområder, sier kommunikasjonsdirektør Torstein Magelssen. - Vi kommer til å gjøre mye på Volvo Sjåførklubb, blant annet verving av flere medlemmer.

Volvo kommer også til å fokusere på flaggskipet FH16 750 som hadde verdenspremiere på Transport 2011 i september. Nå vil man blant annet få se flere kundebiler av denne typen. - Vi har også noe for dem som er spesielt opptatt av utseendet, sier Magelssen. - På standen blir det en FH16 700 med vanvittig lakkering. Jeg er blitt fortalt at det er brukt uhorvelig mange timer på lakkarbeidet.

MAN

De to mest spektakulære bilene på MAN-standen blir en TGX helluftfjæret tømmerbil og en TGS 8x4 betongbil med trommel og bånd, ifølge produktsjef Arne Tvenge. Anleggsfolket vil få dekket sine interesser med en dumperbil. Når det gjelder mer generell godstransport, stiller MAN med en TGX 6x2 trekkvogn, samt en skapbil fra den lette TGL-serien. Noe som nok vil bli lagt merke til er en TGM 13.290 4x4 brannbil med dobbeltkabiner og Egenes påbygg.

Iveco

- Vi satser på å vise bredden, sier salgsdirektør Bjørn Skotte. - Det er mange som fortsatt ikke har sett det nye Daily-programmet, med biler opp til 7,0 tonn, men nå er muligheten der på Transportmessa. Når det gjelder distribusjonssegmentet, viser vi også en 7,5-tonns Eurocargo og en 18-tonns Stralis

Iveco legger sterkt fokus på tungbilene sine. På standen vil man kunne se to dumperbiler, en 500-hesters Trakker og en Stralis på 560 hk. Med denne miksen har man et bra tilbud både ute på vanskelige anleggsområder og for mer landeveispreget kjøring. To kundebiler får man også plass til hos Iveco, en Stralis trekkvogn og en Traker betongbil med påbygg fra Liebherr.

Scania

Vi har skrevet om Scanias nye anleggsbiler tidligere, men Transportmessa blir første anledning for publikum. Blant annet vil en bil bli stilt opp slik at man lett kan se komponenter som er spesifikke for anleggsbilene. Den kraftige kranbilen omtalt i A&T nr. 3 vil synes godt på standen. Ellers kommer Scania til å vise et bredt spekter av kundebiler.

Scanias konkurranse for unge lastebilsjåfører, YETD (Young European Truck Drivers) kommer også til å sette sitt preg på messen, ettersom delfinalen vil skje like inntil utstillingsområdet.

Sisu

Elverum Maskin viser to biler fra den nye Sisu Polar-serien. Den ene er en fireakslet brøytebil med krokløftpåbygg. Den andre er det salgssjef John Olav Øverby karakteriserer som en vanlig tippbil, men med fire aksler og V8-motor på 600 hk må man vel kunne si at den ligger i det øvre sjiktet.

Elverum Maskin kommer også til å vise brøyteutstyr i samarbeid med utstyrsprodusenten Arctic Machine.

Påbyggere og andre

Messearrangør Hjemmet Mortensen Fagmedia har ikke helt klart å holde målsetningen om å begrense antall utstillere til 150. Det er blitt 152. Det aller meste av påbyggleverandører i Norge ser ut til å være med, og i tillegg kommer et bredt spekter av store og små leverandører av «andre» produkter og tjenester til transportbransjen.

Vårt eget forlag kommer til å være sterkt representert på stand nr. 93.

Forsiden nå