Villy Andresen har problemer med begge bena. Nytt VBG MFC hengerfeste gjør at han slipper å ut av bilen for å koble av og på hengeren.
Hengerfestet løses ut inne fra bilen. Da sitter alle koblinger fast i hengerfestet.
Slik ser kontrollpanelet inne i bilen ut. Det viser om tilhengerkoblingen sitter som det skal. (FOTO: VGB)
Fronten av hengerfestet er selve kroken. På siden ligger de to koblingene for hydraulikk og med en styrebolt i mellom dem.
På hver side inne i tilhengerfestet ligger hydraulikk, luft og strømkoblinger.

- Gir lettere hverdag

Med to vonde bein har Villy Andresen (64) fra Tyristrand på Ringerike problemer med å klive inn og ut av lastebilen. Det helautomatiske hengerfestet MFC fra VBG har lettet hverdagen hans.

Han var den andre i landet som fikk montert MFC- hengerfestet etter at det ble lansert. Da bilen han kjørte skulle byttes for drøyt tre år siden, fikk han valget. Enten ny Scania med 730 hestekrefter, eller en 560 og det automatiske tilhengerfestet.

Villy var ikke i tvil da arbeidsgiver Kristoffer Kjos ga han valget. – Jeg hadde vel til og med gått ned til en 480 hk hvis det var nødvendig for å få det hengerfestet, sier Villy.

I det daglige kjører han mye korn, belegningsstein, paller, endel løs Leca og glassopor. Særlig ved steinleveringene er det mange runder med av- og påkobling av tilhengeren.

Kostet 100.000

Prisforskjellen på MFC-hengerfestet sammen med modifiseringen på hengeren var den samme som forskjellen på en 730 og en 560 hestekrefters motor. Det dreier seg om cirka 100.000 kroner.

- For meg har det nye hengerfestet gjort hverdagen mye enklere. I verste fall måtte jeg kanskje ha funnet på noe annet enn å kjøre bil, sier Villy Andresen. På de travleste dagene kobler han av tilhengeren opptil 10 ganger.

Allerede som 13 åring ødela han det ene kneet etter å ha hoppet på ski. Det ble ikke noe bedre da han knuste den andre foten etter et kranuhell tidlig på 2000-tallet.

Alt sitter i festet

Nå sitter både luft, strøm og hydraulikk sammen med selve tilhengerfestet. Alt betjenes inne fra hytta uten at han behøver å gå ut av bilen.

- Det er to knapper som holdes inne. Så er det å vente noen sekunder før en kan kjøre frem. Det fungerer helt utmerket, sier Villy Andresen. Det sitter ultralydsensorer i hengerfestet som gir beskjed når det kommer i riktig posisjon.

På de tre årene han har kjørt med det nye tilhengerfestet, har han tilbakelagt 340.000 kilometer. Særlig når den bakmonterte kranen også sitter på, er det både tids- og helsebesparende for Villy Andresen med MFC-festet. Det eneste som har måttet fikses på de tre årene er et par pakninger.

Angrer ikke

- Jeg har jo spurt noen ganger om Villy har angret på det valget han tok for tre år siden. Men hver gang har svaret vært det samme, sier bileier Kristoffer Kjos. Han har til sammen fem biler som går i liknende kjøring, men det er bare Villys bil som har MFC-hengerfestet.

VBG MFC leveres i dag bare for slepevogner. Kroken på tilhengeren er som et delta. Det styrer seg inn i festet på bilen og låses fast. En styresylinder i den ene siden låser festet slik at hydraulikkslangene kan presses inn. På andre siden av festet ligger koblingene for strøm og luft.

Totalt er det bare 17 norske lastebiler som har det montert foreløpig. VBG har på trappene en modell for bruk på dolly’er. Det har vært endel forespørsler om bruk av MFC-festet i kombinasjoner med modulvogntog.

Forsiden nå