I dag sto tre Giray-biler i kø på Tuen industriområde noen hundre meter fra riksvei 22 for å bli losset med kranbil ved riksveien.
I dag sto tre Giray-biler i kø på Tuen industriområde noen hundre meter fra riksvei 22 for å bli losset med kranbil ved riksveien.

Giray-sjåfører blåste i kjøreforbud

To trekkbiler med semihengere fra Giray Lojistik som satt fast ved Mortens Kro ved Gjelleråsen i Nittedal fikk kjøreforbud av politiet fordi de manglet kjettinger.

Da lovens lange arm kjørte fordi Mortens Kro neste gang, var den ene tyrkiske bilen borte og den andre satt fast. Sjåføren som har kjørt fast bilen ble tildelt et forelegg på 5000 kroner for å bryte kjøreforbudet.

- Da noen fra bedriften Stål & Spesialtransport kom med kjettinger, fikk Giray-bilen kjøre videre, sier overbetjent Geir Bakk Antonsen ved Nittedal Lensmannskontor.

Hendelsen skjedde tirsdag 28. januar, og ble først omtalt på  rb.no.

Giray-trøbbel gang på gang

Dette er tredje gang på to uker at biler fra tyrkiske Giray Lojistik har manglet kjetting og fått kjøreforbud. Først ble tre biler stående mange dager ved Taraldrud kontrollstasjon sør for Oslo. Så ble to biler nektet å kjøre videre da de manglet kjettinger og CEMT-tillatelse ved Svinesund.

Giray Lojistik frakter stålrør til utbyggingen av riksvei 22 mellom Lillestrøm og Fetsund i Akershus på vegne av Norsk Stål.

Hovedentreprenør på riksvei 22 er Sarpsborg Park og Anlegg, mens det er underentreprenør Kynningsrud som losser stålrørene som skal brukes til fundamentering av Borgen Bru.

Ingen krav til leverandører

AT.no har sendt en e-post til kontoret i Tyrkia for å få en kommentar på situasjonen, men svaret har uteblitt.

På spørsmål om hva Statens vegvesen mener om at det brukes lastebiler som kjører ulovlig på et prosjekt der organisasjonen er byggherre, har AT.no fått dette svaret:

«Regelverket innenfor byggherre setter krav til hovedentreprenører og underentreprenører men ikke leverandører.»

Forsiden nå