Girteka-sjef Mindaugas Raila mener selskapet blir stadig bedre på både sikkerhet, miljø og arbeidsforhold.
Girteka-sjef Mindaugas Raila mener selskapet blir stadig bedre på både sikkerhet, miljø og arbeidsforhold.

Girteka-sjefen håper på nytt Coop-samarbeid

Denne uken sa Coop opp sin avtale med det omstridte transportselskapet Girteka. Men direktør Mindaugas Raila håper på en ny Coop-avtale i fremtiden.

Coop sa torsdag opp avtalen de har hatt med det litauiske transportselskapet med Girteka. Ledelsen i den norske matvaregiganten pekte på flere uheldige episoder som årsak til at kontrakten ikke vil bli forlenget utover kjøring som er avtalt fram til høsten.

Dette sto blant annet å lese i en pressemelding fra Coop: «Girteka har utvist dårlig dømmekraft og gjort flere feil. Dette ser Coop meget alvorlig på.»

Les mer her: Coop ga Girteka sparken Coop har fått nok av det litauiske transportselskapet Girteka.

- Store forbedringer

Adm. direktør i Girteka, Mindaugas Raila, forteller til AT.no at de tar oppsigelsen til etterretning, men understreker at de har etterstrebet å heve standarden og sikkerheten på sine tjenester.

- Girteka kan bare respektere avgjørelsen Coop har tatt om å avslutte vår transportavtale fra 31. oktober 2015. Gjennom vårt samarbeid med Coop, har Girteka de siste årene implementert flere store forbedringer rundt trafikksikkerhet, miljøstandarder og sosiale standarder for sjåfører. Vi har fulgt «trygg lastebil»-programmet til norske veimyndigheter og har implementert alle punkter i veiledningen «Donna Diesel», sier Raila.

- Alle våre lastebiler har vinterdekk og ni kjettinger i hver lastebil. Lastebilene som kjører i Norge holder alle enten Euro 5- eller 6- standard hva gjelder klimautslipp. Lønnen til sjåførene har også økt, sier Raila til AT.no.

- Etisk standard

Han understreker videre at det omstridte selskapet fortsetter å jobbe med sine standarder og har laget en egen etisk standard.

- Jeg kan gi tre konkrete eksempler på hvordan dette allerede blir implementert. For å redusere ulykkesrisikoen på glatte vinterveier, har alle våre lastebiler med tre aksler nå en 20 tonns boggi i stedet for en 15 tonns. Dette  gjør det lettere å kjøre på vanskelige veier. Sjåførene i Norge må også ta et spesielt kurs i kjøring på vinterveier med norske eksperter. Dagslønnen for sjåfører i Norge vil også økes, fordi vi vil være markedsledende og tiltrekke oss de beste og dyktigste sjåførene, sier Raila, som understreker at han ikke har gitt opp et videre samarbeid med Coop i fremtiden.

- Vi har hatt et fruktbart samarbeid og er trygge på at vi i fremtiden vil diskutere et mulig samarbeid med Coop på ny.

 

Forsiden nå