Bengt Nilsson gyver løs på Hammerglass-ruten og beviser enten at han er en pingle, eller at glassruten faktisk tåler en støyt. Glasset er i ferd med å bli sertifisert for å tåle at 5kg TNT eksploderer i skuffa, uten at rutene i førerhuset blir knust.
Bengt Nilsson gyver løs på Hammerglass-ruten og beviser enten at han er en pingle, eller at glassruten faktisk tåler en støyt. Glasset er i ferd med å bli sertifisert for å tåle at 5kg TNT eksploderer i skuffa, uten at rutene i førerhuset blir knust.

Glasset som tåler en «kanonkule»

Hvis det uknuselige glasset fra Hammerglass holder hva produsenten lover, kan man spare både liv og penger. -Målsetningen er å få et sikrere førermiljø, sier Bengt Nilsson hos Hammerglass.

Hammerglass debuterte på det norske markedet under Vei og Anlegg-messen på Hellerudsletta. Konseptet er enkelt: uknuselig glass til anleggsmaskiner. - Glasset er helt Uknuselig. Du kan stå en hel dag med slegge, og du vil ikke klare å knuse det, lover daglig leder i det svenske selskapet, Bengt Nilsson.

Så viser han det i praksis, og gyver forgjeves løs på den utstilte ruten med et balltre. Glasset finnes i tykkelser fra 6 til 20 mm, og 12 mm-versjonen har bestått en test der et aluminiumprosjektil på 1kg avfyres mot glasset i 450 km/h, uten at glasset knuses.

Avtaler i boks

- Grunnproduktet er polykarbonat, en veldig klar type, der vi har en helt unik overflatebelegning som er kjemikalieresistent, og den er ripetålelig, forteller Nilsson.

Rutene fra Hammerglass kan tilpasses alle kjøretøy, og selskapet har allerede avtaler med Volvo Norge, Pon-Cat, NASTA, Rosendal Maskin og Liebherr.

Systemet er nå lansert samtidig i Norge, Finland, Danmark og England, og til høsten venter Tyskland.

- Vi lager ruter som er tilpasset den jobben maskinen gjør. Er det en vanlig gravemaskinjobb, holder det med seks millimeter Hammerglass. Jobber du med steinpigging eller graver der du kan risikere å finne rester av sprengstoff, skal du ha et 12 millimetersglass, forteller Nilsson.

Slipper gitter

Fordelene i tillegg til at førersikkerheten blir betydelig bedre, er blant annet at man slipper å ha gitter foran rutene. Nilsson peker også på kostnadsbesparelsene ved at man slipper ståtid, og at maskinene er mindre utsatt for vandalisering. Ifølge Nilsson blir prisen på en 6 mm-rute rundt 20 prosent høyere enn for en vanlig rute.

Forsiden nå