Tommy Halvorsen er utvandret nordmann og har bodd i Skövde i snart 30 år. De siste 8-9 årene har han vært salgs- og markedsansvarlig i Sverige, Norge og de baltiske landene.
Tommy Halvorsen er utvandret nordmann og har bodd i Skövde i snart 30 år. De siste 8-9 årene har han vært salgs- og markedsansvarlig i Sverige, Norge og de baltiske landene.

Global forsyning fra Skövde

Forretningsidéen til Cejn i Skövde er å forsyne det globale markedet med hurtigkuplinger av høy kvalitet.

Grunnlegger Carl Erik Josef Nyberg (CEJN) hadde nok vært stolt om han hadde sett hvor langt bedriften han etablerte i 1955, nå er kommet. Den gang var det kuplinger for trykkluft som var kjernen i driften. Kuplingene utvikles stadig til å bli sikrere, sterkere, enklere å rengjøre og ikke minst raskere å koble til og fra. Siden Carl Erik Josef Nybergs pionérdager har dessuten trykkluft har fått sterk konkurranse fra hydraulikk og væsker.

- Hurtigkuplinger høres ut som et enkelt og smalt område, og er det egentlig også. Men vi er eksperter på dette, sier Tommy Halvorsen.

Halvorsen er norsk og salgsansvarlig for Cejn i Sverige, Norge og de baltiske landene, men han snakker mer svensk enn norsk etter snart 30 år i Skövde.

I Atlas Copco

For Anlegg&Transports lesere er trolig Cejns hurtigkuplinger for hydraulikk mest interessante. Halvorsen sier det «skjer mest» på hydraulikkdelen nå, selv om trykkluft fremdeles har en sterk posisjon i Cejn-systemet. I fremtiden tror Halvorsen at kuplinger for vannkjøling, samt til kjemikalier, vil stå sterkt. Men i denne omgang holder vi oss til hydraulikk, og spesielt to av Cejns produkter.

WEO Plug-in hurtigkupling for hydraulikk ble lansert for ti år siden, og salget har økt formidabelt de fem siste årene.

Mens tradisjonelle kuplinger alltid må skrus sammen og fører til lekkasje og slitasje på slangen, har WEO en annen oppbygging. Kupling og nippel møtes og kobles sammen med et klikk. Konstruksjonen er fleksibel og påfører ikke slangen stor slitasje ved til- og frakobling. WEO-kuplingene finnes i størrelser fra ¼" til 1" med et maksimalt arbeidstrykk på 350 bar (5075 PSI).

Halvorsen sier flere maskinprodusenter bruker WEO Plug-in i produksjonen. Sist ut er Atlas Copco, som benytter WEO Plug-in-kuplinger i den nye T40-boreriggen som ble lansert sist høst.

LEKKERT DECEJN: Utvalget av kuplinger hos Cejn er stort.
LEKKERT DECEJN: Utvalget av kuplinger hos Cejn er stort.

Lekkert design

Multi-X hurtigkuplingsenhet er det andre Cejn-produktet som fanger stor interesse fra blant annet entreprenører.

Enheten består av to eller fire flat-face kuplinger som sitter støpt i en form slik at man ikke kan koble slangene feil. Formen har dessuten en spesiell design. Halvorsen sier at de som ikke tror kunder er opptatt av design også på hurtigkuplinger, må tro om igjen.

- Det er ekstra stor interesse for Multi-X når vi viser den på utstillinger. Det betyr en del for mange at også hurtigkuplingene ser fine og moderne ut, sier han.

Multi-X har vært på markedet i et par år nå. Halvorsen forteller at det «tar tid» å få aksept ute for nye produkter, men at salget øker.

- Å få kundene til å hoppe over på flat-face er ikke så enkelt. De er dyrere, og mange må bytte kuplinger på mye forskjellig utstyr om de skal bytte system. I tillegg hadde alle som produserer flat-face problemer med lekkasjer i begynnelsen. Dette er imidlertid ikke noe problem lenger, sier Halvorsen.

Halvorsen legger ikke skjul på at flat-face-kuplinger er dyrere enn tradisjonelle, men påpeker at sluttregningen er langt viktigere enn innkjøpsprisen når det kommer til kuplinger. Skitt i hydraulikksystemet kan bli svært skadelig, og Halvorsens påpeker at flat-face er langt enklere å rengjøre enn tradisjonelle kuplinger.

Multi-X og WEO Plug-in er to av de viktigste produktene til Cejn for hydraulikk.
Multi-X og WEO Plug-in er to av de viktigste produktene til Cejn for hydraulikk.

 

Kupling-by

Cejn har produksjon og hovedkontor i Skövde, en liten by midt i Sverige. Det er en overdrivelse å hevde at det kryr at tilsvarende bedrifter, men ironisk nok ligger også en annen stor produsent, Tema, i Skövde. Denne bedriften er nå kjøpt opp av Parker.

- Hurtigkuplingenes mekka, gliser Halvorsen når han skal beskrive Skövde.

I Skövde finnes det forøvrig også en virkelig stor kunde «rett over gaten». Volvo produserer person- og lastebilmotorer i Skövde.

Cejn har også produksjon i Lönsboda i Sverige, og i Shanghai i Kina. Sistnevnte er kun for det asiatiske markedet, og fabrikken i Kina er kun for montering av deler som eksporteres fra Sverige.

- Kina er et gigantisk marked. India også, og vi etablerte nylig et datterselskap i India (salg). Russland er også et meget interessant marked i fremtiden, sier Halvorsen.

Cejn har tatt stegene ut i den store verden, og er i dag etablert med egne datterselskap for salg i Sveits, Australia, Danmark, Brasil, Frankrike, Spania, India, USA, Italia, Japan, Tyskland, Korea, Singapore, Kina (også produksjon) og England.

Norge

Norge er ikke på listen, og det norske markedet håndteres av Halvorsen og hans kollegaer fra Skövde, samt via flere forhandlere. Om det kommer et Cejn AS er usikkert, men Halvorsen sier at selskapet vurderer å ansette egne selgere som er bosatt i Norge. Naturlige baser er enten Oslo, eller Stavanger på grunn av nærheten til offshore-bransjen.

- I Norge øker vi med ca. 15% i året, og vi ønsker å øke trykket ytterligere blant annet mot maskinimportørene og offshore, sier Halvorsen.

Forsiden nå