TILTALENDE: VW Amarok er en lettkjørt pick-up. (FOTO: ESPEN BRAATA)
VELKJENT: Alle som har kjørt en bil fra VW finner seg fort til rette i Amarok.
AUTOMATEN: Åtte-trinns DSG-girkassen fungerer perfekt. (FOTO: ESPEN BRAATA)
ROM: Det er godt med lagringsplass i VW Amarok, blant annet under setene. (FOTO: ESPEN BRAATA)
FIN Å KJØRE: VW Amarok har kjøreegenskaper som minner mye om personbiler. (FOTO: ESPEN BRAATA)
(FOTO: ESPEN BRAATA)

God på det meste

Rent følelsesmessig og uten å regne poeng er dette en moralsk vinner blant flere av testsjåførene.

I likhet med flere av de andre deltagerne står også Amarok forran en modernisering. Allerede neste år er det ventet at den nye modellen vil få premiere. Amarok har vært over alle forventninger hos produsenten fra Wolfsburgg.

Noen av testdeltagerne mener dette er den mest lettkjørte bilen.

Dette er for øvrig den eneste pick-up’en i vår test med permanent firehjulsdrift. Den tåler rask banekjøring godt, med god sporsikkerhet, uten overraskelser og med en girkasse som jobber bra under alle forhold.

Amarok er ikke best på støy, men kommer likevel brukbar ut, blant annet på grunn av støymatte i plan. Innvendig er det tysk grundighet som gjelder. Alle betjeningsorganer sitter godt plassert og der man er vant til å finne dem hos VW.

En av testsjåførene har i sine notater skrevet at dette trolig er den best bilen hvis man regner sammen kombinasjonen av kostnader, komfort og terrengegenskaper.

Test av ti pick-uper: Tidenes pick-up-lineVi har samlet alle pick-up-er som er til salgs i Norge til dyst, og testet samtlige.

Første prøvekjøring av nye Ford Ranger Solid arbeidshest Helt ny Nissan Liten stor amerikaner Tåler juling Sprek pensjonist Cruiseskip på veien Plass og krefter Småtørst Tundra

Ford Ranger:
Mitsubishi L200:
Nissan NP300:
Chevrolet Colorado:
Isuzu D-Max:
Toyota Hilux:
Chevrolet Silverado:
Dodge Ram:
Toyota Tundra:

Ikke alle mobiltelefoner var like enkle å koble opp mot handsfree, men når man først er oppkoblet, er VW-systemet bra. Musikkavspillingen fungerer også ganske godt, men spoling mellom sangene fungerte litt variabelt fra app til app.

Amarok kommer bedre ut enn mange av konkurrentene når det gjelder kontormulighetene. I ut-
gangspunktet har man kanskje ikke spesielt mye plass rundt seg, men hanserommet har en utforming som egner seg ypperlig til A4-papirer.

Det er også en fin og praktisk detalj at plassen under setene er brukt til oppbevaringsrom. Her er det fint å gjemme unna ting man kanskje ikke trenger så ofte, men som er fint å ha med seg.

Konklusjon: Amarok blir ofte betegnet som referansebilen i klassen. Det er en fortjent rolle for denne gjennomarbeidede bilen som overrasket alle med den høye kvaliteten allerede på første forsøk. Bilen har riktignok blir pusset og stelt litt med gjennom levetiden, og for tre år siden var det den nydelige 8-trinns automat-girkassen sammen med 180 hk-motoren som ble lansert. Hvilke nyvinninger som blir å finne i nykomlingen, blir spennende å se. Volkswagen har ofte flere klasseledende nyvinninger når selskapet lanserer nye biler.

 

Fakta for alle ti pick-uper:

 

Forsiden nå