Her utføres markgrep-prøven hvor en av bilene har de nye MSD II-dekkene, mens den andre hadde den forrige generasjonen.
Her utføres markgrep-prøven hvor en av bilene har de nye MSD II-dekkene, mens den andre hadde den forrige generasjonen.

Goodyear-nyheter for lastebilen

Under et meget innholdsrik og informativt arrangement for fagpressen 11. juni i Luxembourg, viste, forklarte og demonstrerte Goodyear sin nyeste dekkgenerasjoner for lastebiler og busser. En gjennomgang i fabrikken som produserer seks tusen dekk i døgnet, krydret arrangementet med høyteknologiske inntrykk.

Den som eventuelt på grunnlag av lokale forhold skulle ha fått et inntrykk av at Goodyear har tatt et hvilskjær, har vært utsatt for en villfarelse. Utviklingssenteret i Luxembourg, bemannet av 900 fagpersoner fra 25 land, har definitivt ikke ligget i på latsiden. Derimot kan det hende endel Goodyear-koner har sovet mye alene i en periode. En motiverende faktor har trolig vært EU-kravene til dekk som innføres i 2012. Goodyear startet åpenbart sine forberedelser i god tid. De nye dekkene, inkludert det aller siste skudd på stammen, de nyeste hengerdekkene, tilfredsstiller allerede kravene, til dels med god margin,

Tre nye serier

Nylige nylanseringer gjelder i høy grad den nye Omnitrac MS II-serien for lastebiler som går i blandet kjøring, det vil si både på offentlig vei og under anleggsforhold. Styredekket har naturlig nok betegnelsen MSS II (Mixed Service Steer), drivhjulsdekket like naturlig MSD II.

Den aller siste nykommeren er hengerdekket Marathon LHT II som kommer ut på markedet i september. Formålet med utviklingen av dette dekket var "å gjøre det umulige mulig": Går det an å forbedre markgrepet på våt asfalt og samtidig redusere rullemotstand og støy og øke kjørelengden? Det ble utfordringen til utviklingssenteret i Luxembourg hvor Goodyears hovedkvarter for Europa ligger.

Det viste seg å være mulig. Rullemotstanden er en faktor som betyr mye for drivstofforbruket. Fra laboratorietester visste Goodyear-folket at LHT II rullet lettere enn forgjengeren, og de kunne måle reduksjonen i prosenter på forskjellige underlag. Men for å finne ut hva det betydde for dieselforbruket, måtte det feltforsøk til. Det ble utført av det østerrikske transportselskapet Zeller Transport som kjørte den nye og gamle dekkene "mot hverandre" i55.000 kmpå flere identiske biler på identisk kjøring.

Zeller kom fram til at på en 5-akslet semitrailer-kombinasjon ble forbruket redusert med 3,7% med de nye dekkene. Zeller regnet også ut hva selskapet ville spare hvis hele flåten brukte de nye dekkene. Vi hopper over regnestykket, konstaterer bare at det ville bety store summer på et år.

Omnitrac Mixed Service

"Omni" som kan bety alt, eller alle, er brukt i serienavnet på de nye "universaldekkene" MMS II og MSD II. I forhold til forgjengeren er dette helt nye konstruksjoner med helt ny stamme, nye gummiblandinger og modifisert mønster.

De nye MS II-dekkene er betydelig bedre enn forgjengerne på ett og alt, og etter alt å dømme bedre enn tilsvarende dekkmodeller fra to store konkurrenter som Goodyear har brukt i sin "benchmarking".

Sammenligningen med egne dekk av forrige generasjon var grei. To identiske biler dro to identiske biler lastet med ni tonn etter seg i en gjørmete strekning hvor man kunne ha satt poteter. Det var ingen tvil om at de nye dekkene var overlegne.

Forklaringen så vi med det blotte øye - de nye dekkene hadde en helt annen evne til selvrensing og skaffet seg nytt markgrep for hver omdreining. På de gamle pakket mønstret seg etter hvert fullt av bløt jord og ble nærmest "slicks" uten ribber.

Forsiden nå