FULL OVERSIKT: Fredrik Kjærstad plasserer seg slik at han ser både det som skal hentes og tippkassen der massene skal tømmes når han er på jobb med kran og grabb.
FULL OVERSIKT: Fredrik Kjærstad plasserer seg slik at han ser både det som skal hentes og tippkassen der massene skal tømmes når han er på jobb med kran og grabb. (Foto: Klaus Eriksen)

Grabb på kranbil

Laster masser på planet med kran.

Fredrik Kjærstad i Kjærstad Transport AS står på Frogner i Oslo og henter ut bygningsrester fra en bygård som pusses opp.

Til dette benytter han lastebil med stykk godskran (Palfinger PK 34002.SH) med grabb i kranspissen.

Et ganske uvanlig redskap i Norge, men en spesialitet for Kjærstad Transport som holder til i Gjerdrum (Akershus).

PRESISJON: Fredrik Kjærstad har fylt grabben med bygnings­materialer, og hever den med største presisjon. Foto: Klaus Eriksen

- Min far, Øivind, som over tok en kombinert tipp/tømmerbil etter sin onkel, så at han kunne få mer arbeid om sommeren dersom han skaffet seg en grabb. Han har holdt på med dette så lenge jeg kan huske, sier 36-åringen som er Kjærstad nr. 4 i familie bedriften med ni ansatte (Fredrik, far, onkel og fetter Kjærstad eier 25% hver).

Presisjon

STØTTEBEIN: Fredrik Kjærstad oppgir at rekkevidden er 17 meter selv om kranen klarer 20 meter. Mange kunder glemmer at støttebein skal ut og bilen plasseres. Foto: Klaus Eriksen

Fredrik begynte i Gjerdrum-bedriften i 2004, etter at han var ferdig med lærlingperioden, og siden den gang har det stort sett gått i kranbil og grabb.

Av og til havner det noen paller på lasteplanet, men i stor grad er det levering eller henting av masse i trange og utilgjengelige områder det går i. På disse områdene er høy presisjon helt avgjørende for at jobben skal bli vellykket.

Trekker fra tre meter

TYPISK: Med lastebilen på veien, kranen strukket over muren og grabben i kranspissen som henter massene, er dette et typisk oppdrag for Fredrik Kjærstad på toppen av haugen. Foto: Klaus Eriksen

Palfinger-kranen klarer rundt 700 kg per løft, og kranarmen er 20 meter lang. Men han oppgir 17 meter når kundene ringer.

Sier han 20 meter, regner kunden fra gjerdet og glemmer at det er noe som heter støttebein og plassering av bil.

- Vi får godt med arbeid. Vi har vært lenge i bransjen, og så lenge vi gjør en god jobb, får vi nye oppdrag, sier Fredrik Kjærstad og legger til at selskapet er tilknyttet Tran sportsentralen i Lillestrøm.

Forsiden nå