Kåre Strengen (t.v) og Halvard Huser går mot strømmen og kjøper gravelastere.
Kåre Strengen (t.v) og Halvard Huser går mot strømmen og kjøper gravelastere.

Gutta mot strømmen

Entreprenørene Kåre Strengen og Halvard Huser går mot strømmen og kjøper gravelastere. Nå håper JCB-importør Rosendal Maskin at flere får opp øynene for den anvendelige maskinen.

Anlegg&Transport møtte Trøgstad-entreprenør Strengen og Romerike-entreprenør Huser på Top Gear-showet i Oslo Spektrum i slutten av mars. Strengen har nylig fått en ny JCB 4CX Eco levert fra Rosendal Maskin.

Maskinen med styring og drift på fire hjul, er utstyrt med en JCB-motor på 100 hk, et graveaggregat med gravedybde på 4,67 meter og skuffe på 1,3 m3. Dette er den første gravelasteren Rosendal Maskin leverer etter lanseringen på Bauma ifjor.

Liker maskinen

Huser tar over innbyttemaskinen (4CX 2006-modell) til Strengen. Sistnevnte maskin ble malt grønn og brukt i det verdenskjente motorshowet før Huser fikk den levert hjem til Romerike. Selv om salget av gravelastere i Norge har vært dårlig i en årrekke, er de to entreprenørene positive til denne maskintypen.

- Vi kjører for Trøgstad kommune, jobber mye med vann og avløp og må flytte oss ofte. Gravelasteren er enkel å dra ut med, og man får med utstyr i skuffa. Man kan grave dypt og løfte opp til 4,5 tonn, forklarer Strengen som nå har handlet ny gravelaster for 10. gang.

- Jeg begynte entreprenørvirksomhet i 1968, og det første jeg kjøpte var en gravelaster. Det er en servicemaskin med mange funksjoner, sier Huser.

Ukjent for ny generasjon

Åtte tonns gravemaskiner som man enkelt kan sette på en henger og kjøre av gårde med, har fått mye av "skylden" for den dramatiske nedgangen til gravelasteren. Smellen kom på slutten av 80-tallet. Også Huser har hatt et langt opphold. Før han nå kjøpte den brukte maskinen, er det 24 år siden han forrige gang kjøpte seg en gravelaster.

- Nå er det en hel generasjon som ikke engang vet hva en gravelaster er, sier Huser og snakker om dagens unge anleggsarbeidere.

Han sier han har forsøkt å forklare de unge førerne om alle fordelene med gravelasteren. Applausen har imidlertid ikke tatt av, og han forklarer med et glimt i øyet at han til slutt måtte kjøpe en maskin for å vise dem hva dette var for noe. At det nesten ikke selges slike maskiner i Norge, er for mange et lite mysterium

- Det er så mange gravelastere utenfor Norge... De kan jo ikke være helt på jordet i alle andre land, sier Huser stille.

Anvendelig

20.000 gravelastere solgte JCB i verden i fjor. Én av disse ble levert i Norge, hvor totalmarkedet var på fem maskiner for 2010.

- At det norske markedet har ligget på rundt fire maskiner i året har mye med vaner å gjøre, samt at vi har et stort marked for 8-tonns gravemaskiner. Men gravelasteren er mer smidig. Den går på hjul og fungerer som gravemaskin, hjullaster og truck, sierOlav Hauersom er salgssjef for JCB-produktene hos Rosendal Maskin.

Det var Rosendal Maskin som sørget for at Top Gear-gjengen fikk en gravelaster til showet sitt i Spektrum. Den ble benyttet i heftige sekvenser med den mystiske Top Gear-stjernen The Stig.

Føreren av gravelasteren var den engelske JCB-testføreren Matt Lukas, eller The Dig som det sto på ryggen av jakken hans. Ett av de mest spektakulære innslagene, var da The Dig løftet maskinen ved hjelp av graveaggregatet og skuffen slik at The Stig og de andre "villbassene" kunne kjøre under den.

Rosendal Maskin lånte for øvrig ut et par andre teleskopmaskiner som ble benyttet til riggingen av showet i Oslo.

 

Forsiden nå