Hybrid-teknologiens oppbygging får god plass under panseret siden motoren er en liten firesylinder. Bak hytta er den elektriske svingmotoren montert. Den fanger opp bevegelsesenergien fra overvogna, og energien sendes videre til batterienheten. Deretter senes lagret energi til el-motoren/generatoren for så å bli videreført som tilleggskraft til dieselmotoren. Elektromotoren/generatoren er plassert mellom motoren og hydraulikkpumpene.
Hybrid-teknologiens oppbygging får god plass under panseret siden motoren er en liten firesylinder. Bak hytta er den elektriske svingmotoren montert. Den fanger opp bevegelsesenergien fra overvogna, og energien sendes videre til batterienheten. Deretter senes lagret energi til el-motoren/generatoren for så å bli videreført som tilleggskraft til dieselmotoren. Elektromotoren/generatoren er plassert mellom motoren og hydraulikkpumpene.

Halling først i Komatsus hybridgraver

Nå slipper Komatsu sine første hybridgravere til utvalgte importører og kunder i Europa. Hesselberg Maskin har stått høyt på listen over de utvalgte, og 7. november debuterte driftsleder Knut Øynebråten fra T. Engene AS på Gol som første nordmann bak spakene i Komatsus hybridgraver HB215LC.

Debuten skjedde i en spesialsesjon for en liten gruppe Hesselberg-kunder på tampen av Komatsu Europe Internationals storslagne maskindemonstrasjon i Hannover.

At Øynebråten var først ute, må nok tilskrives tilfeldighetene, for straks etter testen fikk han avløsning. I tur og orden prøvegravde kollegaene Kjell Arne Aurstad (K.A. Aurstad AS), Jan Lindland (Lindland Maskin AS), Kristian Seterøy (Heldal Maskininvest AS), Steinar Levernes (AS) og Ole Martin Almelid (AS) hybridmaskinen.

- Dette var en artig opplevelse. Når du graver, svinger og laster, virker det periodevis som om motoren "forsvinner", men hele tiden er det full kraft på maskinen. Graving med hybridmaskin vil kreve en noe annen teknikk enn en vanlig gravemaskin, var Øynebråtens dom. Og de øvrige nikket bekreftende.

Presentasjon i Norge

Den første Komatsu-hybriden kommer til Hesselberg på Økern i begynnelsen av november. - Vi vil presentere den for kunder som er spesielt miljøbevisste, og de vil få mulighet til å prøve den på testområdet vårt, sier markedssjef Thomas Edvardsen.

Det har vært stor spenning knyttet til Komatsus helt spesielle hybridløsning etter at den første graveren ble vist på Bauma for halvannet år siden. Modellen var PC200-8 Hybrid, men den er nå avløst av 2.generasjonsmaskinen HB215LC-1 Hybrid. Maskinen veier 21.220 kg, og skuffestørrelsen vil variere fra 0,8 m3 til 1,05 m3.   

Tusenårsbeslutning etterleves

Bakgrunnen for hybridgraverens fødsel er Komatsu-ledelsens løfte og ambisiøse målsetting ved 2000-årsskiftet. Verdens ledende gravemaskinprodusent besluttet å bringe hybrid-teknologien inn i anleggsmaskinene. Målet var å utvikle egen hybridteknologi til et nivå hvor hybridmaskiner fullt ut kan konkurrere i serieproduksjon med tradisjonelle gravemaskiner.

Med dette definerte målet arbeidet utviklingsavdelingen under høytrykk, og 8-9 år senere gikk ryktene om lovende feltforsøk. Ryktene stemte, og Komatsu presenterte PC200-8 Hybrid, en maskin som naturlig nok var godt testet i Japan før den ble introdusert i Asia.

Den ble en suksess, spesielt i Kina, og nå er det solgt mer enn 1000 hybrid-gravere i Japan, Kina og USA. Disse maskinene har over en million driftstimer, og Komatsu er derfor rimelig sikker på holdbarheten til sitt hybridsystem når turen nå er kommet til kontrollert introduksjon i Europa og Norge av 2.generasjon hybridgraver.

I Hannover lettet Komatsu på sløret ytterligere. - Vi er klar til å innføre vår hybridteknologi i større gravemaskiner og også i andre typer anleggsmaskiner. Dette er vårt bidrag til å skape et renere miljø, opplyste Europasjef Akira Sugiki.

Teknologien

Prinsippet i Komatsu Hybrid System er at en nyutviklet, elektrisk svingmotor/generator fanger opp bevegelsesenergien som oppstår når overvognas svingbevegelse bremses. Denne energien sendes til en omformer (inverter) og konverteres til elektrisk energi som lagres i et nyutviklet, forsterket batteri/akkumulatorsystem.

Lagret energi kan raskt sendes videre for å supplere kraften fra dieselmotoren til drift av hydraulikksystemet når maskinen er i graving og arbeider tungt. Tilførselen av elektrisk tilleggsenergi styres av Komatsus hybride kontrollenhet.

På denne måten produseres og forbrukes elektrisk tilleggsenergi kontinuerlig gjennom maskinens kontinuerlige bevegelser. Komatsus hemmelighet ligger i utviklingen av de enkelte komponentene og selskapets utbalansering av hybrid-systemet.

Ifølge Komatsu reduserer hybridteknologien drivstofforbruket med 25% samtidig som CO2-produksjonen går tilsvarende ned. Med sin hybridteknologi trenger Hybrid-graveren HB215LC-1 en mindre motor enn konvensjonelle gravemaskiner. Den har fått en vannkjølt, turboladet 4-sylindret direkteinnsprøytet common rail motor på 104 kW (141 hk) v/2000 o/min. 

Sløret opp for Dash 10-serien

I den massive maskinpresentasjonen i Hannover var det nok en maskin den norske gruppen viste spesiell interesse for. Komatsu står foran introduksjon av sin nye Dash 10-serie gravemaskiner, og den norske delegasjonen fikk prøve beltegraveren PC240LC-10.

Maskinen blir den første som kommer i Dash 10-generasjonen, men vil være klar for det norske markedet først i 2012. At den falt i smak, var det ingen tvil om, og reaksjonene fra de norske entreprenørene må ha vært oppmuntrende for daglig leder Finn Corwin, markedssjef Thomas Edvardsen og salgsrepresentant Even Furuseth.

- Hytta er prima og rommelig. Maskinen er stillegående, og jeg hører nesten ikke motoren. Hydraulikken er presis. Jeg har god kontroll med bevegelsene. Maskinens førerstol er prima. Slik falt et knippe av kommentarene.

Foreløpige data

Selv om Komatsu tar forbehold når det gjelder spesifikasjonene, er det klart at maskinen blir i vektsegmentet 25,2-26,2 tonn avhengig av bredden på belteplatene. Skuffekapasitet oppgis til ca. 1,9 m3, og motoren er Komatsus 6-sylindrede SAA6D107E-2 på 141 kW (189 hk) v/2000 o/min., vannkjølt og med turbo. Den oppfyller EU-normen Stage lllB, og vil ha 10% redusert drivstofforbruk.

Maskinen har HydrauMind hydraulikk med lukket senter og to variable stempelpumper som gir maks. oljetilførsel på 2x237,5 l/min.

Forsiden nå