PRESIST: ZX210LCX-6 med maskinstyringssystemet ICT gjør gravearbeidet lettere og mer presist.
PRESIST: ZX210LCX-6 med maskinstyringssystemet ICT gjør gravearbeidet lettere og mer presist. (Foto: Hitachi)

«Halv-automatisk» Hitachi-graver

Hitachi viser over 30 maskiner på Bauma. Minigravere, kompakte hjullastere og en dyptgravende 15-tonner med teleskopstikke er blant nyhetene. Ny er også en «halv-automatisk» gravemaskin.

Med ICT-systemet som er utviklet i samarbeid med Trimble, blir beltegraveren «halvautomatisk» ved at maskinen gjør en del av arbeidet.

30-50% mer effektiv

Føreren kan «bare» konsentrere seg om bom/stikke. Sensorer på maskinkroppen, bom, stikke og skuffe, GPS og nedlastet «gravekart» i datamaskinen, sørger for at skuffa beholder eksakt vinkel ved graving/pussing i for eksempel skråninger.

Dermed graves det aldri for dypt eller for mye. Etterfylling blir dermed ikke nødvendig, og tid spares ved at ekstraarbeid blir unødvendig.

Hitachi opplyser at man oppnår en effektiviseringsgrad på 30-50% sammenlignet med en maskin uten dette systemet. ICT kan leveres i 2D- og 3D-versjon.

- Systemet gjør at arbeidet utføres mer presist og sikkert. Det gjør det enklere for maskinføreren, ifølge Hitachi som henviser til at det globalt er mangel på maskinførere. 

DYPT: ZX135US-6 med teleskopstikke har gravedybde på 16,5 m. Foto: Hitachi

«Dybde-gravere»

Hitachi viser også ZX210LC-6 i «superlang versjon» (SLF) hvilket innebærer langt graveaggregat med gravedybde på 15 m.

For å håndtere tunge løft på store dybder og 11 m rekkevidde i horisontalplanet, har maskinen ekstra motvekter, kraftigere ramme og tykkere stålplater. Det medfører en maskinvekt på opptil 25,2 tonn.

På Bauma-menyen står også 16,5-tonneren ZX135US-6 (106 hk) med teleskopstikke og gravedybde på 16,5 m. Med kort hekk og ekstra motvekt er beltegraveren ideell for arbeid på trange områder hvor det skal graves dypt, heter det.

Flere gravemaskiner

Ny er også beltegraveren ZX85USB-6. 8,4-tonneren er en kompakt maskin som kan utstyres med en rekke redskap og dermed anvendelig til mange forskjellige jobber.

Nykommeren har en Steg V-motor (56 hk) som tilfredsstiller utslippskravene ved hjelp av EGR (NOx) og dieselpartikkelfilter. ECO-modus og automatisk tomgang bidrar til redusert utslipp og drivstofforbruk. Komfortabel førerhytte med luftfjæret stol, god sikt og LED-lyspakke byr også nykommeren på.

Syv nye minigraver-modeller vises også med minstemann ZX17U-6 på 1,7 tonn og den største, ZX65USB-6, 6,1 tonn (omtalt i A&T nr. 2/2019). Steg V-motorer, rommelige førerhytter, servicevennlige, justering av beltebredden (noen modeller) og LED-lys er noen av nyhetene på minigraverne.

STEG V: ZW75-6 vises i oppgradert versjon med Steg V-motor. Foto: Hitachi

Kompakte hjullastere

De kompakte hjullastermodellene ZW75-6 (5-/5,4 tonn) og ZW95-6 (5,4 tonn) vises i oppgraderte versjoner.

Nytt er Steg V-motorer (68 hk, 75 hk), LED-lys, mulighet for varme i førerstolen, «stolpefritt» høyre-vindu og dermed forbedret sikt, for å nevne noe.

ZW75-6 kan utstyres med skuffer fra 0,8-1,5 m3 og ZW95-6 med skuffer fra 1-1,5 m3.

Hjullasterne er svært allsidig og dermed perfekt for en rekke jobber som veibygging, material- og avfallshåndtering, landbruk og til utleie, heter det.

Få nyheter rett i postkassa om det som skjer innen anleggsbransjen og transportbransjen:

Send en e-post med navn og adresse til christian@at.no, så hjelper han deg med et abonnement på fagbladet Anlegg&Transport.

Abonnement koster 970 kroner for ett år (elleve blader per år). Bestill nå og få med to ekstra utgaver gratis.

Forsiden nå