VINNER: Selv om de ser like ut, tar den nye tippbilen til Tipp Transport i Porsgrunn 2,1 tonn mer nyttelast enn det gamle settet. Foto: Espen Braata
VINNER: Selv om de ser like ut, tar den nye tippbilen til Tipp Transport i Porsgrunn 2,1 tonn mer nyttelast enn det gamle settet. Foto: Espen Braata (Braata, Espen)

Har spart 2,1 tonn egenvekt

PORSGRUNN (AT.no): Kim Larsen kjører ferdigmasser mellom Porsgrunn og Skien for Tipp Transport AS. Med ny og gjennomtenkt bil og tilhenger får han med drøyt 2,1 tonn mer på hver vending.

Det spesielle med kjøringen Kim Larsen gjør, er at han kjører med lass begge veier hele dagen. Pukk fra Porsgrunn til Skien og sand i retur. Og betalingen er pr tonn.

Selv om bilen han kjørte bare var to år gammel, innså daglig leder i Tipp Transport, Morten Natedal, at det ville være butikk å bytte både bil og henger. Mer optimalisert utstyr for nettopp den transporten den skulle gå i, ville gi bedre butikk.

Like chassis

Både den nye og «gamle» bilen til Kim Larsen, er Volvo FH540 med tandem. Der stopper også mange av likhetene.

Hele hensikten med prosjektet var å få bilen så lett som mulig. Men det skulle ikke gå ut over fleksibiliteten for bruken av den.

Dermed startet en møysommelig jobb i å spare kg. Å ha kasse i stål var en forutsetning. Sammen med Maur Bilpåbygg begynte de derfor å se på en lettere kasse. Hvor mye ville det være å spare på å gå ned til 5 millimeter bunn i kassen og 4 millimeter i sidene.

Det «normale» er 8 og 6 millimeter. Hvis bunnen i kassen blir slitt om noen år, sveiser de heller inn en ny bunnplate. I tillegg var det mange kg å spare ved å ha den høye baklemmen i aluminium i stedet for stål. Det samme ble gjort på tilhengeren.

I tillegg gikk de vekk fra frontmontert sylinder på bilen. Det sparte også 75 kilo. For å optimalisere settet for sin bruk økte de sidelemmene med 10 centimeter for ikke å søle langs veien.

Jakten

De gikk detaljert til verks for å finne potensielle vektbesparelser. En åpenbar, stor besparelse, var å bruke aluminiumsfelger på hele settet.

Bilen har 26 tonns lufttandem, men ikke navreduksjon. Navreduksjonen alene gir 150 kilo. De vurderte også å ha Volvos løftbare tandem, men slo tanken fra seg siden den «alltid» går med lass.

Også lufttankene på bilen ble i aluminium i stedet for stål for å spare noen kg. Mange kg små blir fort tonn. Morten Natedal vurderte også om en lavere og mindre FM-hytte ville få ned vekten. Kim Larsen var glad den forskjellen var så marginal at det knapt spilte noen rolle.

Med så mange timer i bilen som han har, setter han pris på plassen i den romslige FH-hytta.

Fokusendring

- Vi begynte for noen år siden å se på de tippbilene vi hadde. Nesten alle bilene vi bygde, hadde doble sider og hydrauliske, høytløftende baklemmer. De ble rett og slett altfor tunge, sier Morten Natedal.

Dermed startet en prosess med å tilpasse bilene mer mot den kjøringen de skal gå på. Volvo’en Kim Larsen kjører nå, er et godt eksempel. Den gamle bilen hans hadde en egenvekt på nesten 14 tonn. Den nye er 1,5 tonn lettere med sine 12.550 kg.

Det betyr økt nyttelast på nesten 15 prosent på bilen. På samme måte ble egenvekten på trippelkjerra, som også er levert av Maur Bilpåbygg, nesten 600 kg lettere enn den gamle. Nå er egenvekten for bil og tilhenger 18,5 tonn mot 20,7 tonn på det gamle settet.

20-årsjubileum

I 2017 var det 20 år siden Tipp Transport AS ble startet. Bjørnar Natedal hadde da vært selger hos den lokale Scania- forhandleren Haugerød & Nilsen i Skien i mange år.

Tipp Transport AS er fortsatt familieeid og vil omsette for 210 millioner kroner i 2017. Selskapet har 60 lastebiler som fordeles mellom tippbiler, krokbiler, trekkvogner og biler for gasstransport.

I tillegg har de spesialbiler som går inne på smelteverket i Porsgrunn.

I 2005 fikk de også tilsvarende kontrakt med smelteverket i Sauda, og det ble etablert en avdeling der. I 2017 etablerte de også en avdeling i Sverige. I tillegg til lastebiler har Tipp Transport AS rundt 40 anleggsmaskiner.

Forsiden nå