”Zhen Hua 25” på plass under Hardangerbrua, med alle 23 stålkasse-seksjonane om bord.
”Zhen Hua 25” på plass under Hardangerbrua, med alle 23 stålkasse-seksjonane om bord.

Hardangerbrua klar til å bli heist opp

Her ligger 23 stålseksjoner i Eidfjorden klar til å bli heist opp.

Tidlig 20.september kom skipet inn mot Hardangerbrua.
Tidlig 20.september kom skipet inn mot Hardangerbrua.

Torsdag kom skipet Zhen Hua 25 fram til Eidfjorden. Med seg har skipet 23 seksjoner som skal bli til veibane 55 meter over vannflaten.

Danske MT Højgaard står for stål- og montasjearbeid på brua og skal ha en del utstyr om bord i skipet før løfteoperasjonen kan begynne. Skipet skal forankres med fire fester - to på hver side av fjorden - og det skal også gjøres tester og prøveløft før arbeidet kan ta til for alvor.

Dersom alt går etter planen kan den første seksjonen løftes på plass tidligst søndag 23. september.

De siste ukene har det vært arbeidet med hengestangsfeste og hengestengene på brua.
De siste ukene har det vært arbeidet med hengestangsfeste og hengestengene på brua.

Selve løftene gjøres i en fart av omkring 13 meter i timen, og det er ventet at entrepenøren kan få på plass én seksjon per arbeidsdag. Totalt sett vil arbeidet pågå omkring en måneds tid, litt avhengig av vindforholdene.

18 av seksjonene er 60 meter lange og veier rundt 370 tonn, mens de siste fem er på 45 meter.

Byggingen av brua på riksvei 7 begynte i 2009, og når den er ferdig vil den ha et bruspenn på 1310 meter og en totallengde på 1380 meter. Seilingshøyden blir 55 meter.

Det er planlagt åpning av den nye brua i løpet av neste år. Hardangerbrua vil erstatte dagens fergesamband på riksveg 7/riksveg 13 mellom Bruravik og Brimnes.

Haugesunds Avis har web-kamera ved brua. Du kan følge byggeprosessen her.

 

 

Forsiden nå